Cirka 80 procent af opkaldene til alarmcentralen er fejlopkald. Det viser en opgørelse fra Aalborg Politi, og det er et nyt telefonsystem, der bærer skylden, skriver Nordjyske Stiftstidende.
Før januar gik et 112-opkald fra en mobiltelefon først gennem en TDC-medarbejder, som omstillede opkaldet til den alarmcentral, der lå i nærheden af opkalderen.
Men i dag sendes opkaldet direkte videre til den alarmcentral, som ligger tættest på den sendemast, opkaldet kommer fra.
Det betyder, at de ”døde” opkald, som TDC før sorterede fra, nu direkte ryger ind på alarmcentralen, skriver Nordjyske Stiftstidende.
Nordjyske nødopkald
Ifølge avisen kommer fejlopkaldende på grund af de mange mobiltelefoner, der ligger i bunden af en taske eller i lommen og ringer op til 112.
Selv om mobilejeren har husket at låse tastaturet på telefonen, kan der stadig foretages opkald til 112.
Nordjyske Stiftstidende skriver, at alarmoperatørerne på en måned oplever at blive kaldt op 7.085 gange, hvor af de cirka 80 procent er de såkaldte info/fejl-opkald. Det er 3.454 flere info/fejl-opkald, end alarmcentralen modtog året før.