Mobil-fejlopkald til 112 eksploderer

Antallet af fejlopkald til alarmcentralen eksploderer på grund af et nyt telefonsystem, der skaber problemer.

Cirka 80 procent af opkaldene til alarmcentralen er fejlopkald. Det viser en opgørelse fra Aalborg Politi, og det er et nyt telefonsystem, der bærer skylden, skriver Nordjyske Stiftstidende.

Før januar gik et 112-opkald fra en mobiltelefon først gennem en TDC-medarbejder, som omstillede opkaldet til den alarmcentral, der lå i nærheden af opkalderen.

Men i dag sendes opkaldet direkte videre til den alarmcentral, som ligger tættest på den sendemast, opkaldet kommer fra.

Det betyder, at de ”døde” opkald, som TDC før sorterede fra, nu direkte ryger ind på alarmcentralen, skriver Nordjyske Stiftstidende.

Nordjyske nødopkald

Ifølge avisen kommer fejlopkaldende på grund af de mange mobiltelefoner, der ligger i bunden af en taske eller i lommen og ringer op til 112.

Selv om mobilejeren har husket at låse tastaturet på telefonen, kan der stadig foretages opkald til 112.

Nordjyske Stiftstidende skriver, at alarmoperatørerne på en måned oplever at blive kaldt op 7.085 gange, hvor af de cirka 80 procent er de såkaldte info/fejl-opkald. Det er 3.454 flere info/fejl-opkald, end alarmcentralen modtog året før.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere