THQ: Sværere og sværere at udgive spil

Nordic Game 2006: Danmark skal ikke regne med at få en hel serie af storsælgende spilfirmaer som IO Interactive og Deadline Games. Konkurrencen er blevet hårdere og budgetterne højere, siger Andrew Walker fra spilforlaget THQ.

Malmø: Det bliver sværere og sværere at slå igennem som spiludvikler

Sådan lyder meldingen fra Andrew Walker, der er business developer director hos THQ, der er et af verdens største spilforlag.

- Vi oplever en øget konkurrence på markedet, og det kræver stadig mere opmærksomhed og flere penge fra spilforlagene for at kunne udgive nye spil, siger Andrew Walker.

Han holdt tirsdag et længere foredrag om ”spilforlagenes tanker” på konferencen Nordic Game 2006 i Malmø, hvor hele den nordiske spilindustri er samlet i denne uge.

Ikke plads til flere store

Andrew Walker mener, at et lille land som Danmark i øjeblikket kan have et til to af de helt store spilfirmaer som IO Interactive og Deadline Games – der er ikke plads til flere.

- Når det drejer sig om spil til næste generations konsoller, tror jeg, at et eller to store spilfirmaer, er det, som markedet kan klare lige nu, siger han.

Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til flere spilfirmaer i Danmark, for der er andre måder, hvorpå man kan starte i det små og stadig nå forbrugerne, mener Andrew Walker.

Han peger på, at Xbox Live Arcade og online PC-spil er et par af de områder, som åbner døre for nystartede spilfirmaer.

Langt lavere budgetter

Her er budgetterne nemlig langt lavere og distributionen mere direkte.

- Vi vil fortsat se en eller to store virksomheder, der suger en masse talenter til sig, men der er samtidig plads til en tre til fire mindre udviklerstudier med 10-15 ansatte, der virkelig fokuserer på innovation og kreativitet, siger Andrew Walker.

Norden kan noget

Andrew Walker har som Business Developer Director hos THQ i Europa et godt kendskab til de fleste af de nye spilprojekter i de europæiske lande. Og Norden har grund til optimisme, siger han.

- Jeg ser bestemt den nordiske region som et af de områder, der vil føde nye talenter til spilindustrien. De nordiske udviklere har klaret sig rigtigt godt, og der masser af talentfulde udviklere i regionen, så det tror jeg, at der vil komme noget stort ud af, forklarer Andrew Walker til Computerworld på konferencen i Malmø.

Nordic Game 2006 er med over 600 forventede deltagere den største begivenhed af sin art i Norden.

Computerworld dækker hele konferencen med online-artikler, blogs, podcasts og perspektiverende avisartikler i Computerworld på fredag.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse