Internet søgevirksomheden Googles annonceindtægter i Storbritannien overstiger i år Channel 4's forventede annonceindtægt på 8,9 milliarder kroner.
Inden for de næste 18 måneder forudser de to store annoncebureauer Mindshare og Initiative, at Google overhaler ITV, der er Storbritanniens førende kommercielle tv-kanal og har landets største indtægt fra annoncer. Det skriver Financial Times.
En anden annonce-kunde, Carat, mener ifølge Financial Times, at den milepæl bliver nået allerede til næste år.
Overraskende vækst
Medie-analytikere kalder Googles vækst for "overraskende" og understreger, at deres forudsigelser
I de første ni måneder af i år estimeres Googles omsætning i Storbritannien at have nået 6,6 mia. kroner, og virksomheden forventer oven i købet et stærkt fjerde kvartal.
England er Googles klart største marked uden for USA. Indtil videre lakker Google stadig efter ITV som helhed, men den analyse omfatter ikke fremtidig omsætning fra Googles seneste erhvervelse - video sitet YouTube, skriver Financial Times.
Det spås, at Googles fremgang vil være "massiv" i de næste par år og derefter flade noget ud. Men til den tid har søgemaskinen også for længst overhalet tv-mediet som topscorer af annoncekroner.
