Nintendo skyder markedsføring af Wii i gang

Reportage: Nintendo løfter sløret for markedsføringen af den nye spilkonsol Wii på konferencen Montreal International Games Summit 2006. Slå, dans eller løb, lyder det begejstret fra Nintendo.

Montreal: Salen var pakket, da Reggie Fils-Aimé gik på scenen som dagens første taler i går på den internationale computerspilskonference i Montreal, Canada.

Som øverste chef for Nintendo i Amerika er han manden, der står for at lancere Nintendos modtræk over for Microsoft Xbox 360 og den kommende Sony PlayStation 3.

Modsvaret til konkurrenterne er Wii, der har valgt et helt andet koncept end Sony og Microsoft.

Aktive spillere

Reggie Fils-Aimé slog begejstret for, at Wii handler om at bevæge sig foran skærmen i stedet for at sidde stille foran skærmen, som brugere af konkurrenternes platforme har for vane.

Slå, dans eller løb foran skærmen, hvis du vil kvase fjenden eller spille tennis med kammeraterne.

- Vi bringer det at røre sig ind i det at spille computerspil, sagde han til salen spækket med udviklere og marketingfolk fra Montreals stadigt voksende miljø af computerspilproducenter.

Klapsalverne hamrede ind mod podiet. Måske var konkurrenterne også til stede i salen, men Reggie Fils-Aimé havde helt og fuldt medløb fra tilhørerne.

Mor og far skal med

Om Nintendo også rammer plet med sin massive amerikanske kampagne for den nye konsol er endnu uvist.

Ud over at markedsføre sig over de traditionelle kanaler agter den japanske underholdningsgigant også at vise sig på nye internetsites som YouTube med videoer om to høflige asiatere, der trænger helt ind i familiernes skød med sloganet "Wii want to play".

I den canadiske spilindustri rangerer reaktionen fra en afventende holdning til begejstring for at få mor og far til at spille med, når de er i sommerhus med ungerne.

Asiatisk i sin tilgang

Danskeren Søren Lass, der er marketingschef for produkter fra Ubisoft Montreal, peger på, at den nye konsol er meget asiatisk i sin tilgang.

- Vi vesterlændinge skal nok til at vænne os til at bevæge os foran en skærm, når vi spiller spil, siger Søren Lass.

- Det er et modigt træk af Nintendo, som vi kun kan håbe får mere succes end Gamecube, tilføjer han.

Hans konkurrent, Glenn Entis, teknisk direktør i Electronic Arts (EA) er til gengæld begejstret.

Han mener, at Wii er det åbenlyse valg som en anden konsol ved siden af PlayStation og Xbox.

- Vi vil se flere kvinder begynde at spille med den anderledes måde at lege på, siger han.

Computerworlds Peder Bjerge er på besøg i Canada, et af verdens mest hotte spilområder. Vi bringer en række podcasts og artikler fra turen i de kommende dage.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil