Mærsk: Ingen kommentarer til jobkarteller

A.P. Møller-Mærsk Gruppen afviser at forholde sig til, at selskabet har indgået en omfattende kartel-aftale med IBM. "Vores eneste svar er, at vi ingen kommentar har", lyder det fra selskabet.

Ingen kommentarer. Sådan lyder det konsekvent fra A.P. Møller-Mærsk i sagen om de omfattende jobkarteller, som Computerworld kan afsløre, at selskabet har indgået med IBM.

Det står klart, efter Computerworld gentagne gange har forsøgt at få en kommentar fra selskabet.

Første gang var i sidste uge, hvor informationschef Jette Clausen henviste til, at Mærsk Data ikke længere hører under gruppen.

– Mærsk Data er solgt til IBM. Så IBM må jo oplyse, om virksomheden har sådan en aftale eller overtaget den, sagde hun.

Siden har Computerworld ringet direkte til skibsreder Eivind Kolding, der stod for salget af Mærsk Data til IBM. Også han afviste blankt at kommentere sagen.

Vil ikke medvirke i debatten

Dernæst forsøgte Computerworld endnu en gang at få A.P. Møller til at forholde sig til selskabets hemmelige jobkartel-aftale.

Det affødte en henvendelse fra pressemedarbejder Thomas Grøndorf.

– Jeg har en kommentar til jeres henvendelse. Vi ønsker ikke at medvirke i den debat, siger han.

- I debatten? Det er jo sådan, at Mærsk selv har indgået en non-solicitationsaftale.

– Vi ønsker ikke at medvirke.

- Har I heller ikke en generel holdning til non-solicitionsaftaler?

– Det er vores svar.

- Vil det sige, at de medarbejdere, der er underlagt aftalen, ikke kan få det at vide? Vi har dokumentation for aftalen.

– Det er vores svar.

- At Mærsk ikke har nogen kommentar?

– Ja.

- Mærsk står jo selv som den ene part i aftalen.

– Du kan stille alle de spørgsmål du vil, men det er vores kommentar.

- Jeg bliver nødt til at spørge igen. Den non-solicitationsaftale mellem Mærsk Data, nu IBM, og A.P. Møller-Mærsk, betyder, at virksomhederne ikke må ansætte hinandens medarbejdere. Vil du bekræfte det?

– Det ønsker vi ikke at kommentere.

- Vil det sige selskabet medarbejdere skal leve i uvished om, hvorvidt de er stavnsbundet eller ej?

– Hør nu her, du har fået en kommentar. Det er det, vi ønsker at sige, siger Thomas Grøndorf.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S