Bibliotekerne skal sikre brugere på borger.dk

Bibliotekerne skal fra det nye år vejlede borgerne i al offentlig information via websitet borger.dk Sitet er dog ikke helt oppe og køre før 2012.

Danmark nye store webportal, borger.dk, får fra lanceringen 1. januar 2007 en hjælpende hånd fra landets bibliotekarer.

Bibliotekerne vil nemlig i høj grad være med til at markedsføre sitet, når man låner bøger og spørger om råd vedrørende offentlig information hos bibliotekarerne.

- Vi har i de seneste 10 år givet vejledning i, hvordan borgerne skal bruge nettet. Nu skal vi undervise og vejlede brugerne i, hvordan man kan anvende borger.dk, siger chefkonsulent Jonna Holmgaard Larsen fra Biblioteksstyrelsen.

En pligt

Hun understreger, at det jo er bibliotekernes pligt at informere borgerne, og på denne måde får bibliotekerne også en vigtigere betydning for lokalsamfundet i spørgsmål om offentlig information.

Borger.dk skal samle offentlige digitale oplysninger, tjenester og selvbetjeningsløsninger ét sted frem for at man skal gå ind på forskellige kommunale og statslige websites for at finde det, man søger.

Sitet er en sammenlægning af Videnskabsministeriets portal, danmark.dk, og kommunernes netborger.dk.

Sparsom information

Eftersom den endelig udgave af borger.dk først er færdig i 2012 vil der fra starten være sparsom information at rådgive om.

Men de offentlige myndigheder vil dog løbende tilbyde tjenester på sitet.

Ifølge planen vil det fra 2008 være muligt, at man på borger.dk kan søge på tværs af diverse offentlige myndigheder via en personaliseret funktion, Min Side.

Undervisning og rådgivning på bibliotekerne

Fra det nye år vil der på størstedelen af landets biblioteker være en kontaktperson, der kan undervise biblioteksbrugerne.

Undervisningen kan ske via en annonceret undervisningstime i eksempelvis selvbetjening af udfyldelsen af en selvangivelse.

Rådgivningen kan også foregå mere ad hoc, hvis en borger skal bruge akut hjælp til at løse en opgave på borger.dk.

- Men hjælpen skal gerne være hjælp til selvhjælp således, at borgeren de næste gange kan navigere rundt på borger.dk alene, siger Jonna Holmgaard Larsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S