Danskerne åbner netbutikker som aldrig før

Danskerne åbner netbutikker som aldrig før. På bare to år er antallet af danske netbutikker blevet fordoblet takket være billige webshopløsninger, økonomisk fremgang og stigende iværksætterlyst.

En ny generation af digitale købmænd er hastigt på vej frem i Danmark.

På bare to år er antallet af internetbutikker således fordoblet, og alene sidste år åbnede godt 2.200 nye digitale købmænd en butik på nettet, viser nye tal fra PBS.

Dermed er antallet af netbutikker steget til mere end 7.700. For fem år siden var der blot 1.700 netbutikker.

PBS-tallene er en opgørelse af, hvor mange netbutikker, der har indgået en aftale om at bruge Dankort som betalingsmiddel.

Men da mange mindre netbutikker enten ikke har en dankort-aftale, afregner per efterkrav eller andet, er det også givet, at både væksten og det samlede antal netbutikker reelt er endnu større.

Væksten vil fortsætte

Hos foreningen af danske internethandlende, FDIH, er direktør Morten Kamper sikker på, at tendensen holder fremover.

- Der har været en vækst på 40 procent hvert eneste år i de sidste tre år, og vi tror på, at det fortsætter. Det er vores egen vurdering, det siger vores medlemmer også, og dem, der endnu ikke er medlemmer, har også fået øje på det, siger Morten Kamper.

Der er flere grunde til, at boomet kommer netop nu, mener Kamper.

Blandt andet er det blevet både meget nemmere og billigere at starte en netbutik.

For eksempel koster det kun 299 kroner om måneden at køre en skrabet webshop via dandomain.dk eller jubii.dk – en stærk kontrast til dotcom-boomet omkring årtusindeskiftet, hvor der blev brændt millioner af på storstilede internetsatsninger.

Og så skal man heller ikke undervurdere, at det går økonomisk godt lige nu.

- Det smitter af på iværksætterlysten, siger Morten Kamper.

Mange prøver tingene af

At iværksætterlysten er stigende og dermed en hovedmotor i udviklingen, kan it-entreprenør Martin Thorborg også mærke, blandt andet via iværksætternetværket amino.dk

- Der er masser er folk, for eksempel kvinder på barsel, studerende og forhenværende kontanthjælpsmodtagere, der prøver sig selv af på nettet, siger Martin Thorborg.

Han peger på, at folk med en beskeden investering i en netbutik kan få afklaret, om iværksætterdrømmen holder uden at sætte hele privatøkonomien over styr.

- Det er voksne mennesker med iværksætterdrømme, men som stadig har benene solidt plantet på jorden, siger Martin Thorborg.

Han mener, at 2007 og 2008 kan blive et gennembrudsår for e-handlen.

- Jeg tror, at vi ser en ketchup effekt i både antallet af netbutikker og folk, der handler på nettet, siger han.

Det seneste skøn for den samlede internethandel i danske butikker lyder på knap 19 mia. kr. i 2005 og er foretaget af Danmarks Statistik.

Læs mere om den eksplosive danske net-handel i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S