Dangaard Telecom mener ikke, at den kommende distributør af mobiltelefoner, Brightstar Europe, udgør en reel trussel mod Dangaards dominans på markedet.
- Brightstar har gode erfaringer med emerging markets (nye markeder på vej frem, red.), men Europa er ikke et emerging market, siger Michaél Køehn Milland, koncerndirektør i Dangaard Telecom.
Brightstar Europe opstår som et joint venture, der er halvt ejet af it-distributøren Tech Data og halvt af Brightstar.
Sydamerikansk erfaring
Køehn peger på, at Brightstar har mest erfaring fra Sydamerika, hvor mobiltelefonerne ofte koster 5-600 kroner, og kravene til opsætningsmuligheder er små.
- Det europæiske marked er derimod et af de mest udviklede i verden med en slutbrugerskare, der ofte er på deres fjerde, femte eller sjette mobiltelefon. Brugerne stiller meget store krav til personlig tilretning af telefonen, siger Michael Køehn.
Analysehuset IDC er til dels enig med Dangaard i, at Brightstar kommer til at kæmpe noget op ad bakke.
- Kunderne stiller større og større krav, og ja, jeg mener nok, at det kan blive svært for Brightstar at tage marked fra Dangaard, siger Brian Troelsen, chefanalytiker, IDC.
Han tilføjer, at det er begrænset, hvad han kender til Brightstar, og at han derfor ikke tør udtale sig kategorisk om den konkrete konkurrencesituation.
England er for slem
Brightstar vil dække Europa med udgangspunkt i koncernens engelske hovedkvarter og gennem 16 salgsafdelinger fordelt på det europæiske kontinent.
- Hvis du ser på vores europæiske "footprint," så holder vi os helt ude af England. Det gør vi på grund af den megen ballade med momskarruseller, og så fordi konkurrencen er benhård på det engelske marked, mener Michél Køehn Milland fra Dangaard.
- Hvis jeg var investor i Brightstar, så ville jeg have valgt andre markeder, hvor konkurrencen er mindre hård som for eksempel Indien, Mellemøsten eller for den sags skyld USA. Alle andre steder end lige det europæiske marked, siger han.
Svære alliancer
Dangaard-direktøren peger også på, at flere andre joint ventures har arbejdet på det europæiske marked for mobiltelefoner uden den store succes.
- Der er for eksempel Lucent og Phillips og BenQ og Siemens. Begge teams, der med deres meget forskellige grundlag og erfaringer haft det svært, siger Michaél Køehn.
Han tror, at Dangaard kommer til at møde Brightstar i forskellige markeder i Latinamerika, hvor Dangaard har forskellige initiativer i gang med det spanske teleselskab Telefonica.
Mellemøsten og Indien
Det næste skridt for Dangaard Telecom bliver etableringer i Mellemøsten og Indien, hvor selskabet ifølge Køehn allerede er inviteret af leverandører og operatører.
- Inden for det næste halve til hele år har vi etableret egentlige set ups de steder. Det hele er planlagt og aftalt med vores investorer, siger Dangaards koncerndirektør.