I denne uge mødes alle teleindustriens aktører til verdens største mobilmesse, 3GSM i Barcelona.
På programmet er et sandt overflødighedshorn af nye og spændende produkter.
Men producenterne har fået langt sværere ved at forme fremtiden ved at lancere unikke og revolutionerende produkter, som det så ofte hedder sig ved lanceringerne.
- Hidtil har det entydigt været producenterne og teleselskaberne, der har været bestemmende. Sådan er det efter min mening ikke længere, lyder vurderingen fra teleanalytiker Torben Rune, Netplan.
Forbrugerne bestemmer udviklingen
Han hentyder til, at det tidligere har været sådan, at forbrugerne fulgte efter, når producenterne præsenterede nye produkter.
I dag kan producenterne fortsat lancere nye produkter – men det er ikke længere nogen selvfølge, at forbrugerne gider købe produktet - heller ikke hvis lanceringerne er nok så banebrydende.
- I dag er markedet så kritisk, at man ikke kan sælge produkter, som kunderne ikke vil have. Det er blevet meget vanskeligere, fordi bevidstheden omkring brugen af mobiltelefoner og i det hele taget det at betjene sig af teknik, bliver mere og mere almindelig. Vi stiller større og større krav, siger Torben Rune.
Et konkret eksempel er 3G-telefonien, som de store producenter nærmest har forsøgt at presse ind i forbrugernes ører.
- De nye generationer er født med, at det selvfølgelig er pc’en, der ikke virker, når den ikke virker – det er ikke en selv, der har gjort noget forkert. Den holdning har været en af 3G-telefoniens allerstørste barrierer, fordi skidtet rent faktisk ikke virkede ordentligt. Det finder vi os ikke i længere, forklarer Torben Rune.
De gode gamle producentdage
3G-eksemplet skal ses i lyset af, at det modsatte faktisk var tilfældet, da teleindustrien i sin tid introducerede GSM-telefonerne.
- Det var noget helt andet i GSM-systemets barndom, hvor der vitterligt ikke rigtig var andet at bruge. Derfor fandt man sig i dårlig dækning og telefoner, der rebootede og løb tør for batteri. Det finder den moderne forbruger sig absolut ikke i, og en 3G-telefon, der har gjort det et par gange, bliver kylet ud og erstattet af en 2G-telefon, fortæller Torben Rune fra Netplan.
Forbrugerne har dog ikke helt overtaget magten.
- Det er kunderne, der bestemmer, men deres indflydelse er stadig under en masse begrænsninger, fordi de jo stadigvæk er nødt til at købe de terminaler, der nu engang findes - også selvom de måske ikke synes, at det er verdens bedste terminal. Men tolerancetærsklen er langt lavere, og det ved producenterne godt, siger Torben Rune.
3GSM finder sted i Barcelona i denne uge, og der forventes op imod 60.000 deltagere. Computerworld rapporterer fra hele messen.