Microsoft lancerer online-reklamer i computerspil

Fra april i år tilbyder Microsoft at sende reklamer ind i computerspil, når brugerne spiller online spil over Xbox og pc.

Om det lige er annoncørernes vådeste drøm er endnu usikkert, men om mindre end to måneder tilbyder Microsoft at sende reklamer lige ind i online computerspil.

Hvis du eller din søn har en svaghed for at spille det populære æd-støvet-fra-mit-baghjul-bitch spil Need For Speed over nettet, vil I kunne se danske bannerreklamer suse forbi, mens I jager hen over asfalten i Aston Martin DB9.

Og kører I mod en amerikaner, der spiller online hjemme fra Houston, Texas, vil han i stedet måske se reklamer for detailkæden Walmart.

Rullende reklamer

– I Microsoft har vi fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i spillene, siger Christian Godske, der har ansvaret for projektet i Microsoft Danmark.

Til forskel fra tidligere typer af reklamer i computerspil, kan Microsoft nu lægge reklamer ind i de forskellige online spil og skifte dem ud alt efter, hvad de forskellige annoncører vil betale for.

– Vi kan for eksempel køre en bestemt reklamekampagne overfor alle danskere, der spiller online i april måned, siger Christan Godske.

Mens spillerne i de forskellige lande vil se måske et billboard på samme sted i spillet, vil indholdet være forskelligt alt efter, hvilket land de befinder sig i.

– Vi kan placere reklamer på alle plane flader som plakater og pizzabokse, hvor man også i den virkelige verden vil kunne se reklamer, siger Christian Godske.

Kendte principper

Ifølge ham foregår systemet i princippet efter samme metode som når man placerer bannerreklamer på almindelige internetsider.

Lige forhandler han om den første kampagne, der påregnes at løbe af stablen i løbet af april måned.

Microsoft skønner at kunne ramme i omegnen af 60.000 mennesker om måneden med den nye type reklamer.

I mediebureauet Mindshare ser man med interesse på det nye fænomen, der på sigt kan blive interessant for annoncører.

– In Gaming Advertising er noget, som vi kommer til at se mere til, men det er stadig begrænset, siger Paw Saxgren, interaktiv direktør i Mindshare.

Stadig mangler man at kunne ramme den store mængde af mulige kunder med reklamekampagner af den type.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird