Microsoft lancerer online-reklamer i computerspil

Fra april i år tilbyder Microsoft at sende reklamer ind i computerspil, når brugerne spiller online spil over Xbox og pc.

Om det lige er annoncørernes vådeste drøm er endnu usikkert, men om mindre end to måneder tilbyder Microsoft at sende reklamer lige ind i online computerspil.

Hvis du eller din søn har en svaghed for at spille det populære æd-støvet-fra-mit-baghjul-bitch spil Need For Speed over nettet, vil I kunne se danske bannerreklamer suse forbi, mens I jager hen over asfalten i Aston Martin DB9.

Og kører I mod en amerikaner, der spiller online hjemme fra Houston, Texas, vil han i stedet måske se reklamer for detailkæden Walmart.

Rullende reklamer

– I Microsoft har vi fået en række aftaler med spilproducenter om at lægge reklamer ind i spillene, siger Christian Godske, der har ansvaret for projektet i Microsoft Danmark.

Til forskel fra tidligere typer af reklamer i computerspil, kan Microsoft nu lægge reklamer ind i de forskellige online spil og skifte dem ud alt efter, hvad de forskellige annoncører vil betale for.

– Vi kan for eksempel køre en bestemt reklamekampagne overfor alle danskere, der spiller online i april måned, siger Christan Godske.

Mens spillerne i de forskellige lande vil se måske et billboard på samme sted i spillet, vil indholdet være forskelligt alt efter, hvilket land de befinder sig i.

– Vi kan placere reklamer på alle plane flader som plakater og pizzabokse, hvor man også i den virkelige verden vil kunne se reklamer, siger Christian Godske.

Kendte principper

Ifølge ham foregår systemet i princippet efter samme metode som når man placerer bannerreklamer på almindelige internetsider.

Lige forhandler han om den første kampagne, der påregnes at løbe af stablen i løbet af april måned.

Microsoft skønner at kunne ramme i omegnen af 60.000 mennesker om måneden med den nye type reklamer.

I mediebureauet Mindshare ser man med interesse på det nye fænomen, der på sigt kan blive interessant for annoncører.

– In Gaming Advertising er noget, som vi kommer til at se mere til, men det er stadig begrænset, siger Paw Saxgren, interaktiv direktør i Mindshare.

Stadig mangler man at kunne ramme den store mængde af mulige kunder med reklamekampagner af den type.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere