Brugerdrevne byguider pibler frem

Danske byboere får i stigende grad indflydelse på lokalområdets kultur- og spisetilbud. Fire brugerdrevne byguider er dukket op inden for få måneder.

Find frem til den bedste pizza i Århus eller den billigste caffé latte i København.

Tip fra bybo til bybo i Danmarks største byer er så småt begyndt at tage form på danske domæner på nettet.

Indtil videre overlader fire portaler tip og anmeldelser af kultur- og spisetilbud til brugerne, der via positive eller negative ord kan vende tommelfingeren op eller ned til de muligheder, der findes inden for bymurene.

Mitkbh.dk var den første af slagsen med sin lancering i november 2006. Sitet blev for nyligt hædret med specialprisen i Computerworlds Webchamp-konkurrence.

København er med to konkurrerende tilbud i form af mitkbh.dk og kbh360.dk godt repræsenteret. Og mangospot dækker specifikt Århus.

Storbyliv.dk dækker derimod begge disse byer samt Aalborg, Odense og Esbjerg.

Inspiration fra web 2.0

Ifølge medejer Thomas Rosenstand fra reklamebureauet Concept Interest, der har specialiseret sig inden for online-markedsføring, er konceptet med brugerdrevne byguider kommet for at blive.

"Guiderne er jo en del af det, som man med et popsmart udtryk kalder web 2.0-udvikling. Hjemmesiden stiller anmeldelsesværktøjerne til rådighed for de oplevelsessultne, og alle kan få deres femten minutters berømmelse sådan et sted. Det er en rigtig god kombination for både de nysgerrige og bruger-anmelderne, " udtaler han.

Thomas Rosenstand peger på, at succesen dog afhænger af, hvor brugervenlig ens byguide er opbygget. Des nemmere det er for brugerne at komme til at skrive anmeldelserne, des større succes.

"Det kræver jo ikke den store teknologiske indsigt at bygge sådanne sites mere. Men derimod kræver det en god forståelse for, hvilke tilbud og værktøjer brugerne skal have i hænderne," fortæller han.

Godt for de lokalt handlende

Thomas Rosenstand peger på, at der med tiden højst sandsynligt vil komme flere guider, fordi de kan være en rigtig god idé for de lokale handlende.

"Selvom folk måske kun skimmer anmeldelse, så vil navnet fæstne sig. Især hvis anmeldelsen er god. Og det er jo gratis reklame, når folk af egen fri vilje sætter sig til tasterne for at anmelde et eller andet tilbud," forklarer han.

Derudover pointerer han, at brugerne ikke ser landsdækkende reklamer, men derimod lokale og derfor relevante anmeldelser.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job