Brugerdrevne byguider pibler frem

Danske byboere får i stigende grad indflydelse på lokalområdets kultur- og spisetilbud. Fire brugerdrevne byguider er dukket op inden for få måneder.

Find frem til den bedste pizza i Århus eller den billigste caffé latte i København.

Tip fra bybo til bybo i Danmarks største byer er så småt begyndt at tage form på danske domæner på nettet.

Indtil videre overlader fire portaler tip og anmeldelser af kultur- og spisetilbud til brugerne, der via positive eller negative ord kan vende tommelfingeren op eller ned til de muligheder, der findes inden for bymurene.

Mitkbh.dk var den første af slagsen med sin lancering i november 2006. Sitet blev for nyligt hædret med specialprisen i Computerworlds Webchamp-konkurrence.

København er med to konkurrerende tilbud i form af mitkbh.dk og kbh360.dk godt repræsenteret. Og mangospot dækker specifikt Århus.

Storbyliv.dk dækker derimod begge disse byer samt Aalborg, Odense og Esbjerg.

Inspiration fra web 2.0

Ifølge medejer Thomas Rosenstand fra reklamebureauet Concept Interest, der har specialiseret sig inden for online-markedsføring, er konceptet med brugerdrevne byguider kommet for at blive.

"Guiderne er jo en del af det, som man med et popsmart udtryk kalder web 2.0-udvikling. Hjemmesiden stiller anmeldelsesværktøjerne til rådighed for de oplevelsessultne, og alle kan få deres femten minutters berømmelse sådan et sted. Det er en rigtig god kombination for både de nysgerrige og bruger-anmelderne, " udtaler han.

Thomas Rosenstand peger på, at succesen dog afhænger af, hvor brugervenlig ens byguide er opbygget. Des nemmere det er for brugerne at komme til at skrive anmeldelserne, des større succes.

"Det kræver jo ikke den store teknologiske indsigt at bygge sådanne sites mere. Men derimod kræver det en god forståelse for, hvilke tilbud og værktøjer brugerne skal have i hænderne," fortæller han.

Godt for de lokalt handlende

Thomas Rosenstand peger på, at der med tiden højst sandsynligt vil komme flere guider, fordi de kan være en rigtig god idé for de lokale handlende.

"Selvom folk måske kun skimmer anmeldelse, så vil navnet fæstne sig. Især hvis anmeldelsen er god. Og det er jo gratis reklame, når folk af egen fri vilje sætter sig til tasterne for at anmelde et eller andet tilbud," forklarer han.

Derudover pointerer han, at brugerne ikke ser landsdækkende reklamer, men derimod lokale og derfor relevante anmeldelser.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S