Stemmegenkendelse giver DSB-kunder togtiderne

Tema: En stemme-genkendelsesfunktion betyder, at personalet i DSB's callcentre slipper med at bruge tid på opkald om, hvornår det næste tog går, hvilket forkorter køen af kunder. IP-telefonsystemet skal samtidig mindske antallet af tabte opkald.

Når kunderne ringer til DSB, har de mulighed for at få de grundlæggende køreplansoplysninger via en stemmegenkendelsesfunktion i IP-telefonsystemet.

En forprogrammeret stemme spørger, hvor man skal hen, og hvornår.

Systemet reagerer så på kundens svar, så han/hun uden menneskelig indblanding kan få at vide, hvornår det næste tog fra Slagelse til København kører.

"Der kommer omkring 2.500 opkald til stemmegenkendelses-funktionen om dagen, og kun ti procent vælger at lade sig viderestille til personlig betjening," siger Mogens Dunmose, der er afdelingsleder for DSB Informatik.

DSB startede med at implementere IP-telefoni for omkring to og et halvt år siden, og stemmegenkendelsesfunktion har været oppe at køre i cirka et år.

"Vi skal minimere ventetiden for den enkelte kunde, og det kan gøres ved en automatisering, så det er vores incitament" siger Mogens Dunmose, afdelingsleder i DSB Informatik.

Færre forsvinder

Tidligere havde DSB's mange forskellige callcentre forskellige telefonnumre, men med implementeringen af IP-telefoni har callcentrene nu ét fælles nummer.

Det nye setup betyder også, at opkaldene fra kunderne automatisk videresendes til en ledig medarbejder. Tidligere risikerede kunderne at blive tabt i systemet, hvis den medarbejder, som de blev sendt videre til, alligevel ikke var ledig.

Det anslås, at omkring en halv million opkald om året gik tabt på denne måde.

Det er dog ikke det eneste argument for at indføre IP-telefoni i DSB.

"Man kan jo få et fuldkomment billede af, hvor mange kald, der kommer, hvor mange du mister, samtaletid og effektivitet på den enkelte medarbejder. Der er ikke noget Big Brother over det, men det giver os mulighed for at give den enkelte medarbejder de rette færdigheder, så vi kan effektivisere," siger Mogens Dunmose.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere