Gartner: Annoncer skal sikre økonomien i mobil tv

Analysehuset Gartner råder telebranchen til at tænke forretningsmodellerne grundigt igennem, inden den kaster sig hovedkulds ud i at levere mobil tv. Det bliver annoncørerne, der skal sikre økonomien, ikke kunderne.

Analysehuset Gartner giver i en ny rapport teleindustrien gode råd med på vejen, når det handler om fremtidens mobil tv.

I rapporten, der netop er offentliggjort, vurderer Gartner, at mobil tv er en af flere mulige indtjeningskilder for teleoperatørerne, efterhånden som det bliver sværere og sværere at tjene penge på rene samtaler.

Men Gartner advarer samtidig om, at mobil tv ikke er en sand guldgrube, som forbrugerne bare uden videre har tænkt sig at punge ud for.

"Optagelsen vil ikke så meget blive drevet af forbrugernes krav som af operatørerne, der inkluderer tv som en grundservice, så det ser gratis ud," siger Carolina Milanesi fra Gartner.

I rapporten vurderes det, at kun 30 procent af abonnenterne til fremtidens mobil tv vil foretage et aktivt tilvalg af servicen, mens hele 70 procent vil modtage mobil tv som en del af deres abonnement.

Skal satse på annoncer

Det betyder dermed også, at mobiloperatørerne bliver nødt til at udvide forretningsmodellen, så de ikke kun satser på at finansiere det mobile tv ved hjælp af de penge, som kunderne spytter i kassen.

Gartner mener, at der skal hentes penge via annoncer.

"Nøglen bliver, at antallet af abonnenter i de næste tre år skal vokse til et niveau, hvor det begynder at være interessant for annoncørerne. Mobiltaksterne er bestemt til kun at falde i fremtiden, og reklamer kommer til at spille en afgørende rolle for operatørernes rolle fremover," siger Carolina Milanesi.

Gartner mener også, at teleselskaberne bliver nødt til at have tålmodighed med mobil tv, for antallet af kunder vil være begrænset i de næste fem år.

"De operatører, der får størst succes med mobil tv, er dem, der ser det som en langsigtet mulighed, ikke et hurtigt fiks."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere