Hotspot-krigen er kommet til Danmark

For en krone i minuttet kan alle TDC's bredbåndskunder nu koble sig på teleselskabets 730 hotspots. Sonofon og Telia opruster også med hotspots, men der er langt fra tale om guldrandede forretninger, vurderer IDC-analytiker.

Danmarks største internetudbyder, TDC, lancerer nu en ny strategi, der skal styrke virksomhedens hotspot-forretning.

Alle TDC's bredbåndskunder får mulighed for at koble sig op på de 730 TDC-hotspots, der findes på caféer, hoteller, campingpladser og biografer rundt omkring i landet.

Det koster en krone i minuttet, maksimalt 299 om måneden, og der skal ikke betales nogen abonnementspris, da hotspot-abonnementet nu er inkluderet i den almindelige bredbåndspris.

"I de første år har vi fokuseret vores indsats mod erhvervskunderne, men nu er tiden ved at være mere moden. Privatkundernes behov for at være trådløse er stærkt stigende, og mange flere pc'er og lignende er WiFi-enablede, lyder forklaringen fra Jesper Bjerre, der er markedsdirektør i TDC Privat.

Telia og Sonofon opruster også

Hos konkurrenterne Telia og Sonofon mener man tilsyneladende også, at markedet er ved at være modent.

I hvert fald er Sonofon i øjeblikket i fuld gang med at etablere omkring 500 hotspots i samarbejde med The Cloud, der er Europas største hotspot-udbyder.

Telia købte i begyndelsen af 2006 YesIHotspots og overtog dermed de omkring 180 danske hotspots. Yderligere 29 hotspots vil være klar i løbet af sommmeren, oplyser Telia.

IDC-analytiker Brian Troelsen vurderer dog, at hotspot-forretningerne indtil videre udgør en ret lille del af internetudbydernes overordnede forretninger.

"Jeg vurder det danske marked til at være et større to-cifret millionbeløb, men altså stadig meget insignifikant i forhold til deres resterende forretninger," siger Brian Troelsen.

Der er derfor indtil videre tale om, at TDC, Sonofon og Telia bruger deres hotspots til at styrke den eksisterende forretning.

"Jeg vurderer ikke, at hotspot er nogen specielt god forretning, det skal mere ses som et add-on til eksisterende abonnementer," siger Brian Troelsen.

Konkurrerende teknologier

Den aktuelle melding fra de tre store internetudbydere er da også, at hotspot-forretningen først og fremmest skal ses som et ekstra tilbud til kunderne.

"Vi ser hotspots som en del af et bredere spektrum af tilbud til vores kunder. For os handler det om at knytte teknologierne sammen, så kunderne altid har den bedst mulige dataforbindelse," siger Sonofons pressechef, Peter Glüsing.

Et kig på teknologi-fronten viser , at mulighederne for trådløs internetopkobling vokser markant i disse år.

Alle de danske 3G-udbydere lancerer HSDPA (Turbo 3G) i løbet af 2007, og samtidig banker også WiMAX på døren.

Endelig er der Fon-bevægelsen, der i øjeblikket danner rammen om Danmarks største hotspot-netværk med over 1000 af slagsen.

Fon fungerer ved, at medlemmer stiller deres almindelige internetforbindelser til rådighed for hinanden via trådløse Fon-routere.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S