Torsdagens aviser om it

Bredbåndskunder snydes. Kæde-sms chikanerer sagesløs nordsjællænder. GN-top vil tabe millioner på Resound-fiasko. 3 raser over klagestatistik.

Bredbåndskunder snydes

Danske elkunder risikerer at blive snydt, så vandet driver, når de køber bredbåndspakker baseret på det gammeldags telefonnet. Sådan lyder kritikken fra el- og energiselskabernes fællesorganisation, Dansk Energi, der er stærkt utilfreds med, at konkurrenter i telebranchen slipper af sted med at sælge bredbåndspakker, der ikke holder, hvad de lover. (Morgenavisen Jyllands-Posten/epn)

Kæde-sms chikanerer sagesløs nordsjællænder

Det koster 2.500 kr. at ringe op på et bestemt mobilnummer, advarer en kæde-sms. Det usande budskab har i halvandet år chikaneret telefonens ejer.
"Hej… Advar alle du kender mod at svare på en sms fra xx xx xx xx og xx xx xx xx. Det kan koste dig 2.500 kr. Det er lige sagt i P3. (Send videre)". Advarslen og kæde-sms'en, der har huseret siden januar 2006 på tusindvis af danske mobiltelefoner, er en løgn. Det ene nummer eksisterer ikke, og det andet tilhører en mand i Nordsjælland, der intet kender til den overtakserede sms-tjeneste. Danske mobilejere kan ifølge TDC være ganske rolige. I dag kan man maksimalt slippe 75 kroner pr. mobilopkald i Danmark. (Politiken)

GN-top vil tabe millioner på Resound-fiasko

Topledelsen og en række medarbejdere i GN Store Nord må vinke farvel til bonusser for et tocifret millionbeløb, hvis modstand fra de tyske konkurrencemyndigheder ender med, at salget af GN Resound til schweiziske Phonak falder helt på gulvet. De største tabere bliver GN’s tidligere topchef, Jørn Kildegaard, Resound-topchef Jesper Mailind og finansdirektør Jens Due Olsen, der tilsammen vil gå glip af cirka 20 millioner kroner. Tyskernes afvisning skaber samtidig så stor forsinkelse og usikkerhed, at GN formentlig må punge ud med yderligere bonus-millioner for at holde på medarbejderne. (Børsen)

3 raser over klagestatistik

Teleankenævnet måtte i går stoppe sin årsberetning for 2006 få timer før den planlagte offentliggørelse. Mobilselskabet 3 fremstod i rapporten som den helt store synder, der sidste år var målet for mere end hver femte klage, der blev behandlet af det private ankenævn. "Det er i virkeligheden denne statistik frem for minutprisen, man som kunde skal tage udgangspunkt i, når man skal finde sig en ny operatør," siger teleanalytikeren Torben Rune, Netplan. (Børsen)

Få automatisk dagens avisresumeer sendt til din indbakke hver morgen. Opret dig som bruger på Computerworld.dk og sæt "Dagens aviser om it" på overvågning med Computerworld Nyhedsovervågning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere