Danske Telecom tabte 4.500 kroner per kunde i 2006

Danske Telecom, der også er kendt under navnet Clearwire, tabte 50 millioner kroner i 2006. Det svarer til, at hver kunde kostede selskabet 4.500 kroner. Det alarmerer dog ikke selskabets administrerende direktør Peter Jerry Sørensen.

Artikel top billede

Trods million-tab ryster administrerende direktør i Danske Telecom, Peter Jerry Sørensen, ikke på hånden.

"Mindre tilfredsstillende".

Sådan betegner Danske Telecom/Clearwire resultatet i årsregnskabet for 2006, der netop er landet hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Det viser, at selskabet, der er lidt af en pioner inden for trådløst bredbånd i Danmark, kom ud af 2006 med blodrøde tal på bundlinjen: Et minus på 50 millioner kroner blev det til.

Dermed har Danske Telecom - der i fjor fik amerikanske Clearwire ind i ejerkredsen og navnet - tabt over 130 millioner kroner siden 2001, hvilket er et vink med en vognstang om, at det endnu ikke er nogen guldrandet forretning at sælge trådløst bredbånd i Danmark.

"Det er aldrig tilfredsstillende at tabe penge. Men i telebranchen er det sådan, at det er dyrt at opbygge en infrastruktur, som der endnu ikke er kunder på," siger Peter Jerry Sørensen, administrerende direktør for Danske Telecom.

Hver kunde kostede 4.500 kr.

Danske Telecom er også kendt under navnet Clearwire, som det benytter, når selskabet sælger trådløst bredbånd baseret på WiMAX-standarden (Worldwide Interoperability for Microwave Access) til private og erhvervskunder herhjemme.

Selskabet havde ved årsskiftet godt 11.000 kunder i Danmark.

Det betyder, at hver kunde rundt regnet har kostet Clearwire 4.500 kroner i 2006.

Det får dog ikke Peter Jerry Sørensen til at smide håndklædet i ringen.

"Vi følger vores planer. Vi har investeret pengene i at opbygge et netværk, som dækker godt 600.000 kunder. Det er faktisk rimeligt billigt, hvis man sammenligner med andre teknologier," siger Peter Jerry Sørensen.

Clearwire fortsætter WiMAX-udrulning

Clearwire fortsætter da også med at udbygge netværket, der i dag dækker Roskilde, København, Odense, Esbjerg og Århus.

I år kommer der yderligere tre-fire byer til i Jylland, Fyn og på Sjælland. Målsætningen er, at Clearwire på sigt dækker de 25 største byer i Danmark.

Danske Telecom/ Clearwire er på mange måder det teleselskab i verden, der er kommet længst med udrulningen af trådløst bredbånd baseret på WiMAX

“Vi har i dag 15.000 kunder, og selv om det ikke lyder af voldsomt meget, så vil det sige, at vi har den største penetration af WiMAX-udbydere i hele verden,”, siger Peter Jerry Sørensen, administrerende direktør for Clearwire.

Hver 10. bredbåndskunde vælger WiMAX

Derfor ser han også optimistisk på fremtiden. Ifølge Peter Jerry Sørensen vælger hver tiende dansker i dag WiMAXX-produktet fra Clearwire, når de køber en ny bredbåndsforbindelse, hvilket er bedre end forventet.

"Vi har fået 3.000 nye kunder siden årsskiftet, så vi er godt på vej mod at sætte os på den ene procent af bredbåndsmarkedet, som vi i første omgang går efter," siger han.

Ifølge Peter Jerry Sørensen er selskabet begyndt at tjene penge, men de store investeringer i udbygningen af infrastruktur betyder, at man ikke skal vente sorte tal på bundlinjen før om et par år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S