Tele-analytiker rister Helge Sander over en sagte ild

Videnskabsminster Helge Sander får drøje hug for at afvise forslag i telerapport.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Det er at gøre grin med de demokratiske processer, når Helge Sander (V) allerede dagen efter udgivelsen af en ny telerapport fra IT-og Telestyrelsen prøver på at dræbe den demokratiske proces som rapporten ligger op til med en høringsrunde.

Det mener teleanalytiker John Strand fra konsulentfirmaet Strand Consult.

Den rapport, som skulle være et objektivt eftersyn af hele det danske teleområde, har nemlig udviklet sig til at være et partsindlæg, hvor IT- og Telestyrelsen reelt undersøger sig selv, mener John Strand.

"Det svarer til, at en kok giver sin egen restaurant Smileys," siger John Strand.

Høringsperiode del af proces

Formålet med rapporten er ifølge teleanalytikeren at lave et strategisk eftersyn af teleområdet som drejer sig om nye teknologier og innovation.

Men alligevel har IT- og Telestyrelsen undladt at kigge på en række nye teknologier som eksempelvis Tetra-nødnettet, siger John Strand.

Jon Strand mener at det er kritisabelt at videnskabsminister Helge Sander allerede dagen efter at rapporten er kommet ud afviser de forslag rapporten foreslår.

Meningen med rapporten er ifølge John Strand at indgå i en demokratisk proces, hvor branchen skal komme med sin mening.

Men fordi Helge Sander allerede har afvist eksempelvis rapportens forslag om længere bindingsperioder, er der ikke længere plads til meget dialog, fortæller teleanalytikeren..

Dræber demokratisk proces

"Den proces, som rapporten skulle være en del af, prøver Helge Sander allerede at dræbe dagen efter rapporten er kommet ud," siger John Strand.

Høringsfristen for rapporten er ifølge John Strand først 7. syvende august.

Derfor mener han, at det er helt hen i skoven at ministeren skyder telestyrelsens rapport ned, inden den overhovedet er kommet i høring.

Eksempelvis afviser Helge Sander i torsdagens udgave af Berlingske Tidende at give mobilselskaberne mulighed for at binde kunderne i længere tid, sådan som rapporten foreslår.

"Der er ikke meget dialog," siger John Strand.

Selskabet 3 har længe kæmpet for at få lov til at binde kunderne i eksempelvis 12 måneder, fordi det vil give mulighed for at sælge de dyrere 3g-telefoner til kunderne med en lavere betaling per måned.

Ingen rapporter

Ifølge John Strand har hverken Videnskabsministeriet eller IT – og Telestyrelsen nogensinde lavet en økonomisk vurdering af bindingsperiodernes betydning for kunder og teleselskaber.

"Man skal huske at alle beslutninger om bindingsperioder er taget ud fra emotionelle betragtninger. Der er ikke lavet en eneste rapport omkring bindindsperiodernes betydning for markedet og for kunderne," siger John Strand.

Ministeren fejer kritik af

Videnskabsminister Helge Sander (V) melder hus forbi på kritikken fra John Strand.

"Enhver, som har fulgt den telepolitiske debat de senere år ved, at jeg er åben for en drøftelse af en forlængelse af bindingsperioderne og en samtidig løsningsmodel for en effektiv forbrugerbeskyttelse," siger Helge Sander til Computerworld.

Samtidig henviser ministeren ti,l at grundlaget for John Strands kritik, en artikel i Berlingske Tidende sidste torsdag, giver en forkert fremstilling af, at ministeren skyder forslag fra styrelsens rapport ned på forhånd.

"Hvis man i stedet for at ty til de lodret forkerte udlægninger i Berlingske Tidende læser min kommentar til styrelsens rapport i den officielle pressemeddelelse, jeg udsendte onsdag, siger jeg netop, at jeg - efter høringsfasen - glæder mig til at drøfte rapporten med de øvrige forligspartier," siger Videnskabsminister Helge Sander.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S