London får gratis trådløst internet

Langs en 22 kilometer lang strækning gennem det centrale London kan man nu koble sig på nettet kvit og frit - hvis man altså gider kigge på reklamer på skærmen.

Artikel top billede

Londons indbyggere har fået gratis trådløst internet.

Bag det gratis netværk står en gruppe, der kalder sig ”The free-hotspot.com” samt MeshHopper, der står for infrastrukturen.

Sammen har de åbnet netværket, der dækker en 22 kilometer lang strækning langs med floden Themsen.

Strækningen går fra Millbank i det centrale London til Greenwich i den sydvestlige del af byen. Det betyder, at det dækker både finans-sektoren City, det politiske hovedområde Westminster samt en stribe af de hotte turist-seværdigheder.

MeshHopper forventer da også, at millioner vil bruge netværket på deres tur gennem London.

Det er planen, at netværket skal udbygges fra 22 kilometer til 36 kilometer til august.

Det gratis netværk er en versionering af det betalings-netværk, som MeshHopper åbnede på den samme strækning sidste år.

Det gratis netværk er blevet døbt ”online-4-free.com” og giver brugerne gratis adgang, hvis de til gengæld åbner deres computere for reklamer hvert kvarter.

Reklamer eller betaling

Det betyder med andre ord, at brugerne skal finde sig i at kigge på en 15 til 30 sekunder lang reklame hver 15. minut.

Gider de ikke det, koster det penge at køre på netværket, nemlig enten omkring 30 kroner i timen eller godt 100 kroner om måneden.

Det gratis netværk kører med en begrænset download-hastighed på 256 Kbps, mens betalings-tjenesten kører med 500 Kbps.

Det reklame-finansierede London-netværk følger i kølvandet på et lignende netværk, som sidste år blev åbnet i britiske Norwich. Her har det lokale bystyre valgt at støtte økonomisk.

Ifølge BusinessWeek vil der angiveligt følge en åbning af et tilsvarende netværk i Manchester til august.

Også Paris arbejder på at åbne et netværk sammen med Alcatel-Lucent, ligesom flere store amerikanske byer har gratis netværk finansieret af reklamer.

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

Sarah Warm

IFS Danmark A/S

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS