London får gratis trådløst internet

Langs en 22 kilometer lang strækning gennem det centrale London kan man nu koble sig på nettet kvit og frit - hvis man altså gider kigge på reklamer på skærmen.

Artikel top billede

Londons indbyggere har fået gratis trådløst internet.

Bag det gratis netværk står en gruppe, der kalder sig ”The free-hotspot.com” samt MeshHopper, der står for infrastrukturen.

Sammen har de åbnet netværket, der dækker en 22 kilometer lang strækning langs med floden Themsen.

Strækningen går fra Millbank i det centrale London til Greenwich i den sydvestlige del af byen. Det betyder, at det dækker både finans-sektoren City, det politiske hovedområde Westminster samt en stribe af de hotte turist-seværdigheder.

MeshHopper forventer da også, at millioner vil bruge netværket på deres tur gennem London.

Det er planen, at netværket skal udbygges fra 22 kilometer til 36 kilometer til august.

Det gratis netværk er en versionering af det betalings-netværk, som MeshHopper åbnede på den samme strækning sidste år.

Det gratis netværk er blevet døbt ”online-4-free.com” og giver brugerne gratis adgang, hvis de til gengæld åbner deres computere for reklamer hvert kvarter.

Reklamer eller betaling

Det betyder med andre ord, at brugerne skal finde sig i at kigge på en 15 til 30 sekunder lang reklame hver 15. minut.

Gider de ikke det, koster det penge at køre på netværket, nemlig enten omkring 30 kroner i timen eller godt 100 kroner om måneden.

Det gratis netværk kører med en begrænset download-hastighed på 256 Kbps, mens betalings-tjenesten kører med 500 Kbps.

Det reklame-finansierede London-netværk følger i kølvandet på et lignende netværk, som sidste år blev åbnet i britiske Norwich. Her har det lokale bystyre valgt at støtte økonomisk.

Ifølge BusinessWeek vil der angiveligt følge en åbning af et tilsvarende netværk i Manchester til august.

Også Paris arbejder på at åbne et netværk sammen med Alcatel-Lucent, ligesom flere store amerikanske byer har gratis netværk finansieret af reklamer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil