Her er de 10 bedst brandede teknologi-firmaer

Teknologifirmaerne er godt repræsenteret med fire selskaber på Interbrands top 10-liste over de mest indbringende varemærker i verden.

Microsoft ligger helt i toppen af de bedst brandede teknologivirksomheder, hvor IBM og Nokia følger efter på henholdsvis anden- og tredjepladsen.

Det viser en undersøgelse foretaget af brandingselskabet Interbrand, der sammen med BusinessWeek har undersøgt globale firmaers historik i de seneste 20 år, deres økonomi og selskabernes markedsføring.

Økonomi og prognoser

Metoden til at udforme branding-listen består i at bruge økonomiske nøgletal og prognoser for virksomhedernes nuværende og fremtidige investeringer og angive det som selskabets brandværdi (varemærkeværdi).

På den samlede liste fastholder Coca Cola sin førende markedsposition for syvende år i træk med en anslået værdi af varemærket Coca Cola på 364 milliarder kroner. Microsoft ligger på andenpladsen med en varemærkeværdi på 327 milliarder kroner.

Nokia ligger femmer

IBM er på tredjepladsen med en 318,5 milliarders brandværdig, og Nokia klemmer sig lige akkurat ind på den samlede top fem liste, hvor selskabet ifølge Interbrand har en varemærkeværdi på 188 milliarder kroner.

På den samlede top 10-liste ligger Intel på syvendepladsen med en brandværdi på 172,6 milliarder kroner.

Google på syvendepladsen

Noget overraskende finder man Google helt nede på en samlet 20. plads, hvilket giver selskabet en syvendeplads på teknologi-listen. Interbrands vurderer, at varemærket Google har en værdi på 99,5 milliarder kroner.

Overraskelsen skyldes, at Google i andre lignende varemærke-sammenligninger ikke blot topper listerne inden for teknologi-domænet, men også fremstår som verdens stærkeste varemærke.

Interbrand peger på, at Google igen i år er højdespringeren blandt alle verdens varemærker med en fremgang på 44 procent.

Apple, der ikke er til stede på teknologi top 10-listen, bliver tildelt en vækst i varemærkeværdien på 21 procent, mens Nintendo har en fremgang på 18 procent.

Her er de 10 bedst brandede teknologi-selskaber ifølge Interbrand og BusinessWeek:

1. Microsoft
2. IBM
3. Nokia
4. Intel
5. HP
6. Cisco
7. Google
8. Samsung
9. Sony
10. Oracle

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    PensionDanmark

    Senior Data Scientist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Cloud-løsningsarkitekt

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S