Samsung basker Motorola

Samsung, den koreanske producent af mobiltelefoner, er nu verdens næststørste. Amerikanske Motorola har tabt markedsandele, mens Nokia bliver større og større, viser ny analyse.

Nok er finske Nokia stor. Og at den finske producent af mobiltelefoner kan sælge endnu flere mobiltelefoner end konkurrenterne, er måske ikke den store overraskelse. Men til gengæld leverer de koreanske producenter, Samsung og LG også smæk for skillingen. I hvert fald ifølge en ny analyse af det globale marked for mobiltelefoner.

Hvor Samsung efter analysen fra Strategy Analytics nu er verdens andenstørste producent, er LG et af de mest profitable.

Motorola tager prisen

Til gengæld tager amerikanske Motorola prisen som den helt store taber. Ikke alene dumper koncernen fra en andenplads til en tredjeplads, men den taber også også solide bidder af markedet til konkurrenterne.
Senioranalytiker Neil Mawston, Strategy Analytics, peger på, at på trods af, at markedet synes at miste momentum, fortsætter Samsung væksten.

"En kombination af aggressiv markedsføring og en attraktiv palette af 3G mobiltelefoner har sendt Samsung op på andenpladsen for første gang," siger han til det amerikanske nyhedsbureau Businesswire.

Neil Mawston pointerer, at Samsungs vækst fortrinsvis er hentet på bekostning af Motorola, hvis sortiment af produkter ikke har levet op til forbrugernes forventninger.

Her har den amerikanske leverandør brug for at få shinet sit udbud op.

Ericsson også glad

Og det er ikke kun koreanerne, der smiler veltilfredse. Også SonyEricsson kan være synligt tilfredse: Stille og roligt har den svensk-japanske fusion taget 10 procent af verdensmarkedet i andet kvartal i år, hvad der ifølge analytikerne har givet selskabet dets bedste kvartal siden brylluppet mellem Ericsson og Sony.

I den periode analysen dækker, er det lykkedes Apple at sælge estimeret 300.000 styk af den meget omtalte iPhone. Og analytikerne forudser, at Apple meget vel kan få en markedsandel på én procent i 2007.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car