Verizon Danmark luser ud i forretningen

Store ordrer hos store multinationale virksomheder ligger bag en markant forbedring af regnskabet hos Verizon Denmark. "Globalisering er nøgleordet for vores fremgang," siger Verizons danske direktør.

Artikel top billede

Frank Enevoldsen, administrerende direktør for Verizon Denmark. forventer, at omsætningen vokser med 10 procent.
Arkivfoto: Carsten Andersen

It-koncernen Verizon Denmark vendte sidste års resultat på minus 37 millioner kroner til et overskud på to millioner.

"En væsentlig årsag til vores fremgang er, at vi har halveret vores driftsomkostninger med 50 millioner kroner," fortæller Frank Enevoldsen, administrerende direktør for Verizon Denmark.

At driftsomkostningerne var så meget større i 2005 hænger sammen med, at selskabet dengang med tilbagevirkende kraft blev pålagt at betale et ekstraordinært stort beløb til moderselskabet på grund af en intern efterregulering af valutakurser.

Multinationalt fokus

Rent forretningsmæssigt fokuserer Verizon på at hente ordrer hos store multinationale virksomheder med hovedkvarter i Danmark.

"Vi har for eksempel Lundbeck og Coloplast som kunder og administrerer Udenrigsministeriets netværk i 115 ambassader og konsulater fordelt i 95 lande verden over," fortæller Frank Enevoldsen.

Baggrunden for Verizon Denmark er sammensmeltningen af it-koncernen MCI (tidligere Worldcom)) og telegiganten Verizon. Sidste år skiftede selskabet navn fra MCI Denmark til Verizon Denmark.

Luset ud

Strategien for Verizon er at øge fokus på retail-salg af netværksydelser til store kunder, mens virksomheden "luser ud" i det forretningsområde, der handler om at sælge voice-minutter og andre telefoniydelser til udbydere. Her er fortjenesten simpelthen for ringe, mener Frank Enevoldsen.

"Derudover satser vi fremover i højere grad på hosting rundt om i verden og salg af it-applikationer inden for sikkerhed," siger Frank Enevoldsen, der også ser en stærk vækst inden for videokonferencer, der kræver masser af båndbredde.

Verizon-koncernen er delt op i Verizon Telco, der beskæftiger 150.000 af koncernens cirka 200.000 medarbejdere. Verizon Wireless og Verizon Business.

Verizon Denmark er reelt en del af Verizon Business, men har altså fået navnet Verizon Denmark.

Orange, AT&T og BT

Konkurrencen mærker Verizon Denmark især fra Orange, AT&T og BT.

"Det er dem, der vil noget på verdensplan," siger Frank Enevoldsen, der i mindre grad konkurrerer med "et hav af mindre regionale spillere."

Forventningerne til indeværende år er, at omsætningen vokser med 10 procent, og at indtjeningen følger med op.

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S