Hvorfor er printer-blæk så dyrt, Canon?

Hvorfor skal printerblæk koste op i mod 10.000 kroner per liter? Canons danske produktchef for printere, Thomas Kronbo, giver fem skarpe svar på fem skarpe spørgsmål.

Artikel top billede

"Produktchef Thomas Kronbo fra Canon, nogle af jeres printere koster ikke mange kroner mere end én enkelt blækpatron. Forsøger I at gøre folk afhængige igennem jeres billige printere for at få dem til at købe jeres dyre blæk til omkring 10.000 kroner per liter?"

"Nej, absolut ikke. Vi giver derimod ofte kunderne muligheden for at købe billige printere, når vores modeller er ved at blive udfaset. Derved får kunderne mulighed for en billig opstart og betaler derefter for det, de bruger."

"Markedet for refill-firmaer har vokset sig stort og stærkt. Er det ikke alene et bevis på, at jeres forretningsmodel ikke holder?"

"Nej, vores markedsandel er i hvert fald ikke faldet på blæk. Og som sagt er deres og vores blæk ikke det samme: Vores blæk, papir og printere er udviklet til at passe sammen, og derfor kan forbrugerne forvente færrest mulige problemer ved originalt blæk."

Prisen finansierer
nye produkter

"Refill-firmaerne fylder blækpatronerne op for meget lavere priser end jeres tonere. Kan I virkelig ikke konkurrere med det?"

"Jo, for det er jo opfyldning af et andet produkt, og derfor vil prisen variere. Vores priser på blæk finansierer jo samtidigt nye produkter til glæde for forbrugerne. Firmaerne, der sælger tredjepartsblæk, udvikler jo ikke printere selv, men lukrerer på Canon og andre producenters produkter."

"Kan du forstå, at kunderne leder efter billigere blæk, når de kan spare op mod 80 procent på de priser, som I forlanger?"

"Ja, det kan jeg da, hvis de vil have en ringere kvalitet. Når forbrugerne printer billeder på deres printer, vil vi jo gerne give dem samme kvalitet og holdbarhed i billedet, som de kender, og det er vores printere, papir og blæk udviklet til at give."

"Hvornår sænker I priserne, så I kan konkurrere med de billige steder på nettet, hvor man sparer penge på blækket?"

"Det har jeg ingen kommentarer til."

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S