Artikel top billede

Danske spil-programmører utilfredse med lønnen

Spilbranchen: Spilfirmaerne i Danmark betaler ofte mindre i løn end resten at it-branchen. Jobbene er cool, men lønnen er elendig, mener ansatte.

Selvom it-folk i Danmark generelt har højere lønninger end ansatte i mange andre brancher, så er det ikke alle, der nyder godt af opsvinget.

Programmører og level designere i den danske computerspilsbranche må i mange tilfælde indstille sig på lønninger, der ligger flere tusinde kroner under deres kollegaer i andre it-job.

Den 33-årige civilingeniør David Rasmussen, der har arbejdet halvandet år hos spilfirmaet NDS Danmark, har måttet sande, at lønnen i den danske spilbranche ikke modsvarede hans forventninger.

"Jeg sagde op efter en periode med stress og en generel utilfredshed med lønnen. Jeg fik cirka 28.600 inklusive pension om måneden til at begynde med, og en lønforhøjelse på 700 kroner efter ét år, der ikke kunne forhandles," siger han seks måneder efter, at han stoppede i sit første job som softwareudvikler hos NDS Danmark.

Han forklarer, at han normalt ikke lægger vægt på lønnen i et job, men hos NDS Danmark var den så lav efter første lønforhøjelse i forhold til hans tidligere studiekammerater i andre it-job, at det begyndte at blive ”problematisk” at forsvare sin stilling.

I følge hans tidligere fagforening, Ingeniørerne i Danmark (IDA), ligger en vejledende startløn/minimalløn i 2007 for en civilingeniør på 31.200 kroner inklusive pension. I 2005 lå den på 29.100 kroner.

En ny-uddannet skolelærer tjener 25.800 kroner om måneden inklusive pension, mens en SAP-konsulent- der typisk er særdeles vellønnet - tjener mellem 50.000 og 100.000 kroner om måneden.

Spændende branche

David Rasmussen gik ikke ind i branchen med en naiv tro på, at rygterne om lave lønninger var det pure opspind.

"Spilbranchen lyder jo umiddelbart sjovere og mere spændende end at skulle sidde og programmere regnskabssystemer, men i mit tilfælde udviklede lønnen sig ikke sideløbende med, at jeg blev bedre og mere kvalificeret i jobbet," forklarer han.

Han oplyser, at lønnen ofte blev diskuteret på arbejdspladsen, hvor han kunne se, at de andre kollegaer steg lige så lidt som ham selv, på trods af at de havde været en del år i firmaet.

"Men selvom jeg til sidst kun fik 27.700 kroner i hånden, så er det jo ikke polske tilstande. Man kan jo bare tage sit tøj og gå, hvis man er utilfreds. It-branchen er jo på mange måder lønmodtagernes branche for tiden," siger David Rasmussen.

Nu håber han på at finde en stilling, der kan give en mere rimelig løn, der modsvarer hans kvalifikationer.

Datamatiker til 20.000

Computerworld har også talt med en af David Rasmussens tidligere kollegaer, Silas Johansen, som er uddannet datamatiker.

Han blev ansat i NDS som software-tester til en løn på 20.000 kroner, og var steget til 22.000 kroner efter tre år.

"Man betaler i form af en lav løn for at arbejde i en spændende branche," konstaterer Silas Johansen.

Han sagde op for omkring et halvt år siden og arbejder nu til en løn på 30.000 kroner uden for spilbranchen.

Under 100 kroner i timen

Den slags historier skræmmer umiddelbart ikke andre håbefulde unge programører og level designer, der har kløe i kreativiteten og tastefingrene, og som gerne vil have foden inden for i spilbranchen.

Kristian Jespersen har ved siden af sit kandidatstudie på IT-Universitetet i København et studiejob hos det danske spilfirma ZeitGuyz.

Han arbejder omkring 30 timer ugen – ofte mere – og tjener noget mindre end han ville få, hvis han langede sandwich over disken på en café som så mange andre studerende.

"Jeg er ikke level designer for pengenes skyld her i begyndelsen. Det er jo sjovt, og så kan jeg samtidigt få en masse erfaringer i mit studiejob. Derudover er vi en opstartsfase, hvor vi søger investorer, og derfor vil min kontrakt blive genforhandlet, når vi har en aftale med en udgiver på plads," siger han.

Han ønsker ikke at oplyse sin løn, men Computerworld erfarer, at den sjældent overstiger 100 kroner i timen for en studentermedhjælper af Kristian Jespersens kaliber.

Ifølge it-fagforeningen Prosa ligger den månedlige gennemsnitsløn for folk med en uafsluttet it-uddannelse på 26.769 kroner for en arbejdsuge på 37 timer.

De to store

Også hos de store spil-flagskibe i Danmark, IO Interactive og Deadline Games bliver der heller ikke uddelt de store lønchecks til de ansatte.

Computerworld har talt med en anonym kilde fra IO Interactive, der til trods for ønskejobbet i computerspilsbranchen er stærkt utilfreds med lønningsniveauet.

Han arbejder som udvikler til en løn på 30.000 kroner plus pension efter knapt fem år i firmaet.

"Jobbet er rigtig cool, men det er en lortehyre. Især når man bor i en by som København, hvor leveomkostningerne er høje, og en toværelses lejlighed koster 1,5 millioner kroner," lyder det fra udvikleren hos IO Interactive.

Til sammenligning erfarer Computerworld, at startlønnen for en udvikler hos konkurrenten Deadline Games ligger på 27.000 kroner om måneden.

Læs de store spilfirmaers reaktion: Spil-firmaer: Danske spil-ansatte tjener godt.

Computerworld tager temperaturen på den danske computerspilbranche med en serie om virksomheder, deres produkter og deres udfordringer. Har du en historie, så mail til Mads Elkær




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere