Terrorister kommunikerede på åbne WLAN-netværk

Medlemmerne af den tyske terrorcelle udviste stor forsigtighed, når de kommunikerede med hinanden via trådløse netværk.

Flere tyske medier har i dagene efter, at en tysk terrorgruppe blev anholdt, kunnet berette, at terroristerne var meget forsigtige i deres interne kommunikation.

Ifølge Bild.de havde den ene af de tre anholdte terrorister, Fritz, som regel en bærbar computer med sig, som han brugte til at søge efter WLAN-netværk, der ikke krævede kodeord.

Når han så havde fundet et netværk, skrev han en mail – som han ikke sendte, men i stedet gemte under "Kladder".

De medsammensvorne kunne dermed benytte sig af den samme fremgangsmåde, fordi de også kendte adgangskoden til email-programmet på nettet.

Emailen blev aldrig sendt, men terroristerne kunne alligevel læse, hvad de andre skrev.

Skrev til Pakistan
Ifølge Sueddeutsche.de var det dog alligevel internettet, der i sidste ende fældede de tre terrorister, der indtil videre er sat bag tremmer.

Selvom terroristerne også forsøgte at sløre deres kommunikation med terrorlederen i Pakistan ved at benytte de åbne WLAN-netværk, når de sendte emails, fandt de amerikanske myndigheder alligevel i efteråret 2006 frem til modtageren i Pakistan.

De tyske myndigheder fandt derefter frem til den harmløse tyske borger, der ufrivilligt havde lagt IP-adresse til de sendte emails fra Tyskland, og det ledte til syvende og sidst politiet på sporet af terroristerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.