Historisk GSM-aftale fylder 20 år

For 20 år siden underskrev 15 teleoperatører en historisk aftale, der betød starten på GSM-nettet. København spillede en afgørende rolle.

Artikel top billede

2,5 milliarder mennesker drager i dag nytte af GSM-aftalen, der blev indgået i 1987 i København.

7. september 1987 var en skelsættende dag for teleindustrien.

15 teleselskaber fra 13 forskellige lande mødtes den dag i København for at underskrive en aftale om at etablere GSM-nettet.

Ifølge GSMA, der repræsenterer over 700 teleselskaber, var det GSM-aftalen, der var startskuddet på den teknologiske evolution, der i dag ses i form af 3G og Turbo 3G.

“Aftalen fra 1987 er bredt anerkendt som grundlæggelsen af den globale mobilindustri og fødslen af en af vor tids største teknologiske præstationer," udtaler Rob Conway, der er adminsitrerende direktør GSMA.

I dag anvender over 2,5 milliarder mennesker GSM til at tale i mobil og sende SMS'er.

25 års netværksudvikling

Den første netværksteknologi, NMT (Nordisk Mobil Telefon), gik dog i luften allerede fem år før GSM. NMT var analog og kun anvendelig til tale. Først efter 20 års tro tjeneste lukkede TDC i 2002 for NMT-nettet.

GSM blev kommercielt lanceret i begyndelsen af 1990'erne, og det er den teknologi, der den dag i dag anvendes af de fleste mobiltelefoner i Danmark og i verden.

GSM er fuldt ud digital og blev derfor kaldt for et 2. generations system.

Datahastigheden er dog begrænset, og derfor udviklede man GPRS og EDGE, begge udvidelser på GSM-nettet, der blandt andet gør det muligt at surfe på det mobile internet og sende mails.

3G-telefoni, der bygger på UMTS-teknologien, kom til Danmark i begyndelsen af årtusindet, og er det første bud på en netværksteknologi, der kan bruges til egentlige multimedie-funktioner.

Til trods for milliardinvesteringer fra de danske teleselskaber er 3G endnu ikke blevet den folkelige succes, som mange forventede.

Til gengæld er teleselskaberne TDC, Telia, Sonofon og 3 nu alle i gang med at opbygge Turbo 3G-net, HSPA, der er en opgradering af det eksisterende 3G-net. Hastighederne går dermed fra 384 Kbit/s til adskillige Mbit/s.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo