Mange danskere vælger 3 - men er det nok?

Teleselskabet 3 skovler kunder ind. Men er det nok til at tjene penge?

Fra 3.425 kunder til 194.424 af slagsen på blot tre år. Umiddelbart har teleselskabet 3 præsteret en stor vækst på kort tid. Selskabet sidder i dag på 3,3 procent af det danske marked for mobiltelefoni.

Væksten fremgår af den Teleårbog for 2006, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde torsdag i denne uge.

Ifølge årbogen har 3 en markedsandel på knap 60 procent af de 326.927 danskere, der har et abonnement på 3G-telefoni.

Væksten stikker så meget mere i øjnene, fordi kun 3, CBB Mobil og Sonofon har udvidet deres andel af et marked, der er vokset med lidt under 400.000 nye abonnenter.

Måske overskud

Men er væksten tilstrækkelig til, at selskabet kan få overskud på sin danske forretning?

Svaret kan ifølge teleanalytiker Poul Jessen fra Danske Bank meget vel ende med et ja.

”Jeg vil ikke udelukke, at 3 kan få overskud på sigt,” siger Poul Jessen.

Han anslår, at 3 i dag er vokset yderligere til i dag at have i omegnen af en kvart million kunder i Danmark.

Men han mener ikke, at 3 nogensinde bliver i stand til at forrente de investeringer, som selskabet har foretaget indtil nu i det danske marked.

Gode efter dårlige

”Så stort et overskud tror jeg aldrig nogensinde, at 3 vil kunne få ud af det nordiske marked. Men basalt set er det et spørgsmål, om selskabet skal sende gode penge efter dårlige. Og det skal 3 jo, hvis selskabet mener, at det kan løfte selskabet op i plus, altså forrente dets fremadrettede investeringer,” siger Poul Jessen.

Men det kræver, at selskabet afskriver de hidtidige investeringer og konverterer eventuel gæld til aktiekapital.

Poul Jessen peger på, at 3 i Norden har nedbragt sit EBITDA underskud fra godt 1,3 milliarder svenske kroner til i sidste regnskab at have et minus på 360 millioner svenske kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere