Mange danskere vælger 3 - men er det nok?

Teleselskabet 3 skovler kunder ind. Men er det nok til at tjene penge?

Fra 3.425 kunder til 194.424 af slagsen på blot tre år. Umiddelbart har teleselskabet 3 præsteret en stor vækst på kort tid. Selskabet sidder i dag på 3,3 procent af det danske marked for mobiltelefoni.

Væksten fremgår af den Teleårbog for 2006, som IT- og Telestyrelsen offentliggjorde torsdag i denne uge.

Ifølge årbogen har 3 en markedsandel på knap 60 procent af de 326.927 danskere, der har et abonnement på 3G-telefoni.

Væksten stikker så meget mere i øjnene, fordi kun 3, CBB Mobil og Sonofon har udvidet deres andel af et marked, der er vokset med lidt under 400.000 nye abonnenter.

Måske overskud

Men er væksten tilstrækkelig til, at selskabet kan få overskud på sin danske forretning?

Svaret kan ifølge teleanalytiker Poul Jessen fra Danske Bank meget vel ende med et ja.

”Jeg vil ikke udelukke, at 3 kan få overskud på sigt,” siger Poul Jessen.

Han anslår, at 3 i dag er vokset yderligere til i dag at have i omegnen af en kvart million kunder i Danmark.

Men han mener ikke, at 3 nogensinde bliver i stand til at forrente de investeringer, som selskabet har foretaget indtil nu i det danske marked.

Gode efter dårlige

”Så stort et overskud tror jeg aldrig nogensinde, at 3 vil kunne få ud af det nordiske marked. Men basalt set er det et spørgsmål, om selskabet skal sende gode penge efter dårlige. Og det skal 3 jo, hvis selskabet mener, at det kan løfte selskabet op i plus, altså forrente dets fremadrettede investeringer,” siger Poul Jessen.

Men det kræver, at selskabet afskriver de hidtidige investeringer og konverterer eventuel gæld til aktiekapital.

Poul Jessen peger på, at 3 i Norden har nedbragt sit EBITDA underskud fra godt 1,3 milliarder svenske kroner til i sidste regnskab at have et minus på 360 millioner svenske kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere