EU undersøger monopolanklager mod Qualcomm

Efter to års efterforskning åbner EU-Kommissionen nu endnu en undersøgelse af en global amerikanskbaseret leverandør. Seks konkurrenter har klaget over Qualcomms forretningspraksis.

EU-Kommissionen har indledt en officiel undersøgelse af tele- og elektronikproducenten Qualcomm Inc.

Kommissionen undersøger om, selskabet har misbrugt sin markedsposition i forbindelse med salget af chips til mobiltelefoner og omfatter markedet for chips, baseret på CDMA (code-division multiple acces) og WCDMA (wideband CDMA) teknologi. WCDMA-chips bruges i europæiske 3G-mobiltelefoner baseret på UTMS-standarden (Universal Mobile Telecommunications System).

Det understreges dog i EU-Kommissionens meddelelse, at undersøgelsen ikke skal ses som et tegn på, at Kommissionen ligger inde med de fældende beviser. Og Kommissionen har da heller ikke fastsat nogen dato for afslutningen af undersøgelsen, selvom den har udtalt, at sagen har prioritet.

Sagen begyndte i 2005

Den efterforskning, der går forud for en officiel undersøgelse, begyndte i oktober 2005. Her modtog EU-Kommissionen klager fra Nokia, LM Ericsson, Texas Instruments Inc., Broadcom Corp., NEC Corp og Matsushita Electric Industrial Co. Ltd. over Qualcom.

Klagerne gik på, at selskabet ikke behandlede kunder efter de såkaldte FRAND-betingelser, når de købte licenser til Qualcoms teknologi.

FRAND-betingelser dækker over begreberne fair, reasonable og non-discriminatory eller en fair, anstændig og ikke-diskriminerende måde. Og betingelserne bliver ofte brugt som udgangspunkt, når virksomheder skal købe licenser til at anvende andre selskabers patenterede teknologier i deres produkter.

De seks firmaer har indgivet separate anklager, og deler en fælles bekymring over Qualcomms opførsel. Ifølge EU-Kommissionen frygter selskaberne, at Qualcomms forretningspraksis vil hindre konkurrence og skade forbrugerne ved at forsinke udvikling af nye telefoner.

Derudover mener Kommissionen, at Qualcomms praksis risikerer at skade standardiseringsarbejdet, fordi det bliver svære for selskaberne at samarbejde.

Qualcomm siger, at deres licensmodel har gjort det muligt for nye aktører at komme ind på markedet. Det har ifølge Qualcomm resulteret i et større udbud af produkter og faldende priser på terminaler.

Oversat af Bo Madsen

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

    Iver Jakobsen

    Comsystem A/S

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S