Fremover kan det blive muligt at chatte med sin bankrådgiver via MSN eller Yahoo, lyder det fra it-direktør i Jyske Bank, Klaus O. Skjødt.

IP-leverandører har levet i en fantasiverden

Executive: It-direktør fra Jyske Bank, Klaus O. Skjødt, udnytter IP-kommunikationens mange nye muligheder. Men han tilhører en sjælden race. Mange virksomheder har først nu overstået IP-telefoniens børnesygdomme.

Flere bankkunder kan drage nytte af Jyske Banks eksperter.

Interne møder med repræsentanter fra forskellige lande kan klares virtuelt.

Og i fremtiden vil kunderne muligvis få mulighed for at chatte med deres bankrådgiver over MSN eller Yahoo Messenger.

"Der har været nogle sikkerhedsmæssige knaster, vi skal have løst, før vi kan det, men dem har vi efterhånden en god idé om, hvordan vi skal løse," siger it-direktør Klaus O. Skjødt.

Alle disse forretningsmæssige fordele er resultatet af Jyske Bank satsning på IP-telefoni – en indsats, som selskabet i øvrigt for nylig modtog prisen "Technology innovation best practice" fra leverandøren Nortel.

Jyske Bank blandt frontløberne
Jyske Bank hører da også til frontløberne inden for udnyttelse af de teknologier og applikationer, som er bygges ovenpå IP-platformen.

Det er en æra, som leverandørerne allerede spåede som næste skridt i udviklingen for tre år siden, men som siden har ladet vente på sig, forklarer Brian Troelsen, teleanalytiker hos IDC Nordic:

"Leverandørsiden var lidt for langt fremme i dens markedsføring. I øjeblikket tales der meget om unified communication, men det er stadig ikke så meget i kundernes bevidsthed," siger han.

Ifølge Brian Troelsen har IP-telefoni ikke været en dans på roser alle steder.

Mange virksomheder – især dem der har valgt mindre leverandører – har bakset med det helt banale i at få ordentlig kvalitet på IP-telefonien, fortæller Brian Troelsen.

Mange børnesygdomme
"Overgang til IP-platform foregår typisk i faser. Først skal det basale virke – først herefter er man klar til at bygge videre. Og mange steder har det været vanskeligt at komme igennem den første fase, mens leverandørerne ofte har været længere fremme," siger han.

Han tilføjer, at det virker som om, at børnesygdommene mange steder er ved at være overstået.

Dermed er virksomhederne klar til den næste fase, som handler om at bygge applikationer som video, talegenkendelse samt direkte link til CRM-systemet ovenpå på platformen.

Dog er det ikke den letteste fase at sætte kroner og ører på. Også her er virksomhederne nødt til at tænke nyt:

"Tidligere blev business case om IP-telefoni ofte tænkt ud fra nuværende telefonregning i forhold til den nye. Men hvis man skal gøre brug af de nye fordele, skal der også indregnes andre benefit i form af øget produktivitet og effektivitet.

Videoudstyr i alle mødelokaler
Det var blandt andet kalkuler om effektiviseringsgevinster, der var baggrunden for beslutningen om et skifte til IP-platform som fundamentet for telefonien og al anden "live"-kommunikation hos Jyske Bank.

I forbindelse med relanceringen af banken som en mere kundevenlig bank, hvilket skete under navnet "Jyske Forskelle", blev der eksempelvis installeret storskærme i alle filialernes mødelokaler.

"Hvis en kunde har brug for en vurdering fra vores aktieanalytiker i markedsafdelingen, kan vedkommende nemt kaldes frem på skærmen og deltage på lige fod med de andre deltagere i mødet, der er fysisk tilstede," siger Klaus O. Skjødt.

Det sparer specialistmedarbejderne masser af tid, transportudgifterne mindskes, og så giver det kunderne bedre chancer for at komme i kontakt med bankens specialister.

"Det var helt klart nogle ting, vi havde med i business casen," siger Klaus O. Skjødt.

Virtuelt overblik over kollegerne
Videokonference var i øvrigt ikke nyt hos Jyske Bank.

Men med al kommunikationen integreret på en IP-platform er hverdagen meget lettere for bankens ansatte. Samtidig var de tidligere løsninger meget dyre, fortæller Klaus O. Skjødt.

Jyske Bank benytter Nortels platform for IP-telefoni.

Den blev installeret i samarbejde med TDC i en proces, som Klaus O. Skjødt betegner som temmelig smertefri.

Løsningen er også integreret med Microsofts Communication Server, der giver alle ansatte helt nye muligheder for at se informationer om hinandens tilstedeværelse, sende chatbeskeder – og ud fra et lille status-ikon vælge, hvilken form for kommunikation, der bedst, hvis man skal hurtigst muligt skal have en besked videre til vedkommende.

For eksempel kan Klaus O. Skjødt se, om hans nærmeste kolleger sidder på deres kontorplads, er i møde, holder fri eller måske er på vej i et møde.

Og altså ikke noget med at gå ind i vedkommendes kalender. Alt sammen sker med få tryk på tasterne og flytten med musen.

"Når jeg kender vedkommendes status, ved jeg også, om jeg skal sende en e-mail, ringe eller chatte. Hvis vedkommende måske bare er væk i et par minutter, er det måske nemmest at sende en chat-besked, som ligger der, når vedkommende er tilbage," siger Klaus O. Skjødt.

"Det gør kommunikationen meget mere effektiv. Beskederne når frem til de rigtige medarbejdere på den hurtigst mulige måde," siger Klaus O. Skjødt.

Kunder får hurtigere den rette kontakt
Også i kundesammenhænge benyttes den nye IP-platform.

Når en kunde tropper op i en af Jyske Banks afdelinger, mødes vedkommende af en form for receptionist, der guider kunden videre til den rigtige medarbejder i banken.

Det ville tidligere have kostet et par telefonopringninger at finde en ledig medarbejder.

Men nu har receptionisten på sin skærm et overblik over alle bankrådgiverne, så han let kan guide kunden videre til de personer med de rette kompetencer, som har tid.

Klaus O. Skjødt lægger også vægt på fleksibiliteten, som den nye IP-platform har givet banken.

"Ingen er bundet til et bestemt skrivebord. For eksempel har vi i vores it-udviklingsafdeling ikke faste pladser. Dermed kan folk logge på deres telefon fra de enkelte skriveborde," siger han.

Billeder giver større værdi
Mere uhåndgribeligt har det været at sætte økonomiske gevinster på brugen af billeder som supplement til lyd.

Imidlertid er Klaus O. Skjødt ikke i tvivl om, at det giver en større værdi.

"Det er som at spørge til forskellen mellem radio og fjernsyn. Billederne kan noget mere. Det gør det mere nærværende end at tale med en person over mødetelefonen. Og det forstærker det, når der er tale om tovejs-kommunikation," siger Klaus O. Skjødt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Fokus på Datatilsynets nye strategi ”Tilsyn med effekt” og Schrems II

GDPR er ikke statisk. Nu øger Datatilsynet GDPR-kontrollen med ny strategi i tre faser. Strategien har fået navnet 'Tilsyn med effekt', og med den åbner Datatilsynet op for et nyt koncept. Derudover er der med Schrems II kommet flere EU-retningslinjer, som man skal tage stilling til.

09. februar 2021 | Læs mere






Premium
Frank Rasmussen stopper som direktør for trafik-appen Hopper efter flere år med massive underskud
Telmore-stifteren Frank Rasmussen stopper som direktør for iværksætter-eventyret Hopper, som han grundlagde sammen med Atea-rigmanden Ib Kunøe.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.