Mandagens aviser om it

TDC indrømmer risikabel strategi. 5.500 kunder inddrages i mobilkrig. Netbutik bliver franchisetager. To webfirmaer i Århus fusionerer. Kunder tvivler på netbankers sikkerhed. Gatetrade skal give Mach nordisk dominans.

TDC indrømmer risikabel strategi

TDC har indgået et risikabelt partnerskab med Microsoft, der på længere sigt vil halvere indtjeningen på virksomhedernes kommunikation. Det indrømmer teleselskabet. De to selskaber har indgået, hvad der kunne ligne et slagsmål om ejerskabet af telekunderne, men reelt er der tale om mere det. Det er en total nedbrydning af værdikæden i begge ender er både TDC og Microsoft enige om. Konceptet for TDC er, at når en kunde køber teleudstyr fra eksempelvis Nortel og Microsoft, så kommer TDC med indover som en garant for at telenetværket er i orden. Men det betyder også, at TDC ikke selv har alle fingrene inden for i virksomheden. "Bedste forsvar er et angreb. Hvor TDC tidligere værnede om de områder, hvor vi tjente penge, så er historien om og om igen, at der kommer nye løsninger ti, som vi er nødt til at forholde til. Ellers mister vi det hele," siger vicedirektør i TDC Erhverv, Søren Jensen. (Berlingske Tidende)

Tele-kunder inddrages i mobilkrig

Telmore inddrager tusindvis af kunder i mobilkampen, som I dag ventes at få en ny spiller I form at det meget omtalte mobilselskab Bibob – der har stifteren af Telmore Frank Rasmussen i spidsen. Hos Temore afviser administrerende direktør Allan Christiansen dog, at det er Bibobs premiere, som forleden fik Telmore til at justere priserne i nedadgående retning – og samtidig spørge kunder om, hvad de forventer sig at fremtidens mobilselskab. Spørgeskemaet til kunderne har indtil videre givet Telmore 5.500 svar, oplyser Allan Christiansen. (Børsen)

Digital tøj-alliance

Detailvirksomheden Deres Design, der står bag tøjkæderne Deres, Sparkz og Black International, går utraditionelt til værks for at sælge sine varer på internettet. Opgaven er sendt videre til den etablerede netbutik Smartguy, der skal drive de tre brands på nettet som franchisetager – næsten på samme vilkår som andre franchisetagere driver 70 tøjbutikker over hele landet. Smartguy ser store perspektiver i aftalen, der også tilbydes andre virksomheder, der ikke selv har lyst til at drive det store e-handelsapparat. (Børsen)

To århusianske it-firmaer fusionerer

De to århusianske it-firmaer, Novicell og Digitalis, fusionerer med virkning fra 1. december og kommer dermed op på 24 medarbejdere. Samlet kommer det fusionerede firma op på en forventet omsætning på 13 millioner kroner i 2007 og et forventet driftoverskud før renter og afskrivninger på forventet 2 millioner kroner. Begge firmaer arbejder med at skabe forretningsmuligheder for kunderne gennem professionelle webløsninger på nettet. (Børsen)

Kunder tvivler på netbankers sikkerhed

I de senere år er antallet af danskere, der bruger netbank, nærmest eksploderet, og tallet ligger i dag på omkring 3 millioner. Men selv om mange danskere er godt tilfredse med deres netbank, er der stadig en stor gruppe kunder, der foretrækker at gå i banken på gammeldags maner. Ifølge en undersøgelse fra Analyse Danmark er det hver 10. Næsten halvdelen af dem fremhæver, at de tvivler på sikkerheden på internettet er god nok. I forhold til sidste års undersøgelse er det en stigning på 5 procent. Det er især de ældre kunder, der fravælger netbanken. (Børsen)

Gatetrade skal give Mach nordisk dominans

Progrators køb af det Kunøe-ejede selskab Gatetrade skal give det Mach-ejede EDI-selskab mere synlighed i markedet. Det siger direktør, Anders K. Jørgensen. Han har igennem et langt sejt træk skabt et marked for Progrator, der har gjort selskabet til en stor spiller herhjemme på såkaldt EDI, Electronic Data Interchange. Men det er sket i det mere stille. Meningen med investeringen i Gatetrade er således at udnytte, at platformen allerede er et stærkt brand, oplyser Anders K. Jørgensen. (Berlingske Tidende)

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S