Artikel top billede

Carsten Sørensen er forsker på London School of Economics and Political Science.

Mobilen forstærker menneskets fundamentale træk

Interview: Mobiltelefonen er vores kæreste ejendel, fordi den forstærker de helt fundamentale ting i mennnesket, lyder det fra dansk forsker.

Kan du huske, hvad du gjorde for 10 år siden, når du stod i supermarkedet og havde glemt, hvad du skulle købe?

Nej vel. Men i dag er det ganske simpelt, for du ringer bare til konen på mobilen eller sender en hurtig SMS.

Mobiltelefonerne har afgørende betydning for vores dagligdag, hvilket også bekræftes i en ny europæisk undersøgelse.

Og der er mange eksempler på, hvordan mobiltelefonernes massive tilstedeværelse påvirker os.

"Hvis jeg får et opkald på mobilen, som jeg vælger ikke at besvare, føler jeg automatisk et behov for at forklare mig over for den person, der ringer, for at give en undskyldning. Førhen behøvede du aldrig at forklare eller lyve, for folk antog jo bare, at du ikke var hjemme," lyder et eksempel fra den danske videnskabsmand Carsten Sørensen.

Den danske forsker arbejder på London School of Economics and Political Science og har været med til at udarbejde undersøgelsen blandt 5.000 personer i Spanien, Frankrig, Tyskland, Sverige og England.

Vi fortolker tavshed

Carsten Sørensen, der har en baggrund fra en række europæiske forskningsinstitutioner, mener alligevel ikke, at man kan tale om, at mobiltelefonen ændrer mennesket.

Snarere forstærker den det grundlæggende i mennesket.

Måske er det derfor, at hver tredje af de unge englændere mellem 16 år og 24 år har svaret i undersøgelsen, at de vil føle sig uønskede, hvis de ikke modtager noget opkald eller nogen besked i løbet af en dag.

"Hvis man er vant til flere gange om dagen at blive følelsesmæssigt bekræftet i, at folk godt kan lide en, bliver man jo paranoid og tror alle mulige ting, hvis man lige pludselig ikke hører noget," siger Carsten Sørensen.

To andre tankevækkende resultater i undersøgelsen er, at hver 10. europæer føler sig afhængig af mobiltelefonen og siger, at mobilen er deres vigtigste ejendel.

Hver tredje englænder mellem 16 år og 24 år anser mobiltelefonen som deres vigtigste ejendel.

"Teenagere interesserer sig groft sagt for sex, drugs og rock n' roll. Det eneste, de tænker på, er, hvordan de kan komme i kontakt med hinanden for at lære at blive voksne. Mobiltelefonen er en forstærker af menneskelig kontakt, og det er også derfor, at de er afhængige af den," forklarer Carsten Sørensen.

Unge mest markante

Men selvom undersøgelsen ikke overraskende viser, at det er de unge, der har det dybeste forhold til mobiltelefonen, kan man ikke nødvendigvis konkludere, at deres handlemønstre vil følge med, efterhånden som de vokser op og kommer til at udgøre den nye voksen-befolkning.

"Det er altid svært at vide, om noget er et ungdomsfænomen, eller om det er noget, der kommer til at hænge ved."

"Begge dele er oftest sagen, for på den ene side er mobilen et fundamentalt nyt redskab, som folk bruger til at komme i kontakt med hinanden, og på den side er det ikke sådan, at vi vil begynde at dekonstruere familien, institutionen og arbejdspladsen, bare fordi vi har en mobiltelefon. Det tager meget længere tid, før de ting ændrer sig," siger Carsten Sørensen.

Blandt de andre markante resultater i undersøgelser er, at 50 procent af europæerne kan finde på at læse deres partners beskeder i mobilen uden at fortælle det til dem, og at 60 procent mener, at det er blevet mere almindeligt at lyve med SMS'erne.

Carsten Sørensen vurderer, at billedet i Danmark, der ikke indgår i undersøgelsen, formodentlig ville minde meget om Sverige.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere