Berlingskes engelske ejer vil satse på nettet

New Media Days: Intelligent udnyttelse af indhold på nettet kan stimulere forbrugernes appetit på de gammeldags print medier, mener David Montgomery, Berlingske Tidendes engelske ejer.

Fra scenen blev han præsenteret som medieverdenens sorte ridder, David Montgomery, der har skabt sig et ry som de danske mediers hårde hund efter købet af det danske mediehus Det Berlingske Officin.

At et tocifret antal chefer havde forladt virksomheden efter hans investeringsfond Mecom havde overtaget Berlingske-koncernen, fandt David Montgomery ikke underligt.

Chefer er mindre vigtige end journalister, når det gælder om at producere det indhold, som kunderne efterspørger, lød pointen fra talerstolen på konferencen New Media Days i København.

Anderledes indhold

"Den egentlige nøgle er at skabe et anderledes indhold online men under det samme varemærke," pointerede David Montgomery.

Men lykkes det, så kan online versionen være med til at drive udviklingen af det fysiske print medie frem mod at skabe ny værdi, lød det fra englænderen.

Han erklærede sig helt uenig i det synspunkt, at print medierne var døde eller var noget som man forbeholdt til rene magasinhistorier eller holdninger.

I hans verdensbillede er det printede medies rolle ikke meget anderledes, end da han selv var menig journalist. Nok kan den gammeldags avis ikke konkurrere med tv og nettet på hurtighed.

"Her gælder det som dengang at udvikle historierne videre end bare den rå nyhed. At give læserne detaljer og farver på nyhederne," sagde David Montgomery.

Ikke døden for kvalitet

Han ser online medieverdenen som en udvidelse af avisernes forretning i stedet for at være døden for kvalitet og nyhedsmedierne, fordi brugerne er vænnet til at få nyhederne gratis på nettet.

"Det er en udvidelse af muligheder for os. Jeg ville være begejstret, hvis jeg var en ung journalist der skulle begynde karrieren i dette," sagde David Montgomery.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S