Google satser på gamle medier

New Media Days: Mens de etablerede mediehuse forsøger at transformere deres forretninger til nettet, går netgiganten Google i den stik modsatte retning.

Mere end 800 radiostationer. Mere end 400 aviser med i omegnen af 22 millioner læsere. Dette er bare en lille del af søgemaskinen Googles eksperimenter med de "gammeldags" medieplatforme.

På konferencen New Media Days løftede Luca S. Pademi, chef for Googles europæiske reklameforretning, en del af sløret for Googles planer for fremtiden.

Nemlig forsøg på at udvide gigantens yderst lukrative reklameforretning, der ligger bag Googles søgemaskine, webmail og et hav af andre services ï Google-universet.

"Lige nu udforsker vi en lang række muligheder først og fremmest på det ameríkanske marked," sagde Luca S. Pademi.

Han pointerede, at Google i dag eksperimenterer med en lang række forskellige muligheder i sin stræben efter at ramme de nyeste tendenser indenfor mediemarkedet.

Heinz på yoTube

Som et eksempel fremhævede Luca S. Pademi en reklameampagne for Heinz ketchup, der begyndte som en konkurrence blandt brugerne af YouTube om at producere den bedste reklamevideo for Heinz.

Denne reklame spredte sig videre ud i søgeuniverset og ud på det traditionelle fjernsyn, hvor vinderne lev fejret for øjnene af de amerikanske tv-kiggere i den bedste sendetid

Google-manden pegede på, at Googles populære søgemaskine vil sprede sig ud over en lang række forskellige platforme ud over den mest almindelige indgang fra computere.

Lige som søgemaskinen nu er en almindelig del af mange mobiltelefoner, så vil den være at finde på for eksempel de GPS-systemer, som mange bilejere i dag køber til familiens bil.

Eller videre til den fladskærm som også pryder dagligstuen eller familiens spisekøkken.

Billigere og mere af det

En for ham afgørende indikator for det stærkt øgede behov for søgemaskiner overalt i hverdagen er den hastigt voksende mængde af indhold, der bevæger sig ud på nettet.

Den afgørende drivkraft er den teknologiske udvikling, der gør det muligt for brugerne at lagre mere og mere data på iPods, mobiltelefoner eller andre aggregater.

"Uden denne vækst i lagerkapacitet ville YouTube ikke have været mulig," sagde Luca S. Pademi.

Samtidig har stadig flere mennesker adgang til teknologi, der gør det muligt at producere indhold, der kan måle sig med de profesionelle indholdsproducenter. Og det presser produktionen af indhold i vejret.

Men væksten i mængden af indhold betyder, at konkurrencen om at få brugernes opmærksomhed er skærpet betydeligt over de sidste år.

Nok er indhold afgørende, men alene mængden af indhold gør effektive søgemaskiner stadigt mere betydningsfulde, lød prognosen fra Google-chefen.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job