Google satser på gamle medier

New Media Days: Mens de etablerede mediehuse forsøger at transformere deres forretninger til nettet, går netgiganten Google i den stik modsatte retning.

Mere end 800 radiostationer. Mere end 400 aviser med i omegnen af 22 millioner læsere. Dette er bare en lille del af søgemaskinen Googles eksperimenter med de "gammeldags" medieplatforme.

På konferencen New Media Days løftede Luca S. Pademi, chef for Googles europæiske reklameforretning, en del af sløret for Googles planer for fremtiden.

Nemlig forsøg på at udvide gigantens yderst lukrative reklameforretning, der ligger bag Googles søgemaskine, webmail og et hav af andre services ï Google-universet.

"Lige nu udforsker vi en lang række muligheder først og fremmest på det ameríkanske marked," sagde Luca S. Pademi.

Han pointerede, at Google i dag eksperimenterer med en lang række forskellige muligheder i sin stræben efter at ramme de nyeste tendenser indenfor mediemarkedet.

Heinz på yoTube

Som et eksempel fremhævede Luca S. Pademi en reklameampagne for Heinz ketchup, der begyndte som en konkurrence blandt brugerne af YouTube om at producere den bedste reklamevideo for Heinz.

Denne reklame spredte sig videre ud i søgeuniverset og ud på det traditionelle fjernsyn, hvor vinderne lev fejret for øjnene af de amerikanske tv-kiggere i den bedste sendetid

Google-manden pegede på, at Googles populære søgemaskine vil sprede sig ud over en lang række forskellige platforme ud over den mest almindelige indgang fra computere.

Lige som søgemaskinen nu er en almindelig del af mange mobiltelefoner, så vil den være at finde på for eksempel de GPS-systemer, som mange bilejere i dag køber til familiens bil.

Eller videre til den fladskærm som også pryder dagligstuen eller familiens spisekøkken.

Billigere og mere af det

En for ham afgørende indikator for det stærkt øgede behov for søgemaskiner overalt i hverdagen er den hastigt voksende mængde af indhold, der bevæger sig ud på nettet.

Den afgørende drivkraft er den teknologiske udvikling, der gør det muligt for brugerne at lagre mere og mere data på iPods, mobiltelefoner eller andre aggregater.

"Uden denne vækst i lagerkapacitet ville YouTube ikke have været mulig," sagde Luca S. Pademi.

Samtidig har stadig flere mennesker adgang til teknologi, der gør det muligt at producere indhold, der kan måle sig med de profesionelle indholdsproducenter. Og det presser produktionen af indhold i vejret.

Men væksten i mængden af indhold betyder, at konkurrencen om at få brugernes opmærksomhed er skærpet betydeligt over de sidste år.

Nok er indhold afgørende, men alene mængden af indhold gør effektive søgemaskiner stadigt mere betydningsfulde, lød prognosen fra Google-chefen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere