Google satser på gamle medier

New Media Days: Mens de etablerede mediehuse forsøger at transformere deres forretninger til nettet, går netgiganten Google i den stik modsatte retning.

Mere end 800 radiostationer. Mere end 400 aviser med i omegnen af 22 millioner læsere. Dette er bare en lille del af søgemaskinen Googles eksperimenter med de "gammeldags" medieplatforme.

På konferencen New Media Days løftede Luca S. Pademi, chef for Googles europæiske reklameforretning, en del af sløret for Googles planer for fremtiden.

Nemlig forsøg på at udvide gigantens yderst lukrative reklameforretning, der ligger bag Googles søgemaskine, webmail og et hav af andre services ï Google-universet.

"Lige nu udforsker vi en lang række muligheder først og fremmest på det ameríkanske marked," sagde Luca S. Pademi.

Han pointerede, at Google i dag eksperimenterer med en lang række forskellige muligheder i sin stræben efter at ramme de nyeste tendenser indenfor mediemarkedet.

Heinz på yoTube

Som et eksempel fremhævede Luca S. Pademi en reklameampagne for Heinz ketchup, der begyndte som en konkurrence blandt brugerne af YouTube om at producere den bedste reklamevideo for Heinz.

Denne reklame spredte sig videre ud i søgeuniverset og ud på det traditionelle fjernsyn, hvor vinderne lev fejret for øjnene af de amerikanske tv-kiggere i den bedste sendetid

Google-manden pegede på, at Googles populære søgemaskine vil sprede sig ud over en lang række forskellige platforme ud over den mest almindelige indgang fra computere.

Lige som søgemaskinen nu er en almindelig del af mange mobiltelefoner, så vil den være at finde på for eksempel de GPS-systemer, som mange bilejere i dag køber til familiens bil.

Eller videre til den fladskærm som også pryder dagligstuen eller familiens spisekøkken.

Billigere og mere af det

En for ham afgørende indikator for det stærkt øgede behov for søgemaskiner overalt i hverdagen er den hastigt voksende mængde af indhold, der bevæger sig ud på nettet.

Den afgørende drivkraft er den teknologiske udvikling, der gør det muligt for brugerne at lagre mere og mere data på iPods, mobiltelefoner eller andre aggregater.

"Uden denne vækst i lagerkapacitet ville YouTube ikke have været mulig," sagde Luca S. Pademi.

Samtidig har stadig flere mennesker adgang til teknologi, der gør det muligt at producere indhold, der kan måle sig med de profesionelle indholdsproducenter. Og det presser produktionen af indhold i vejret.

Men væksten i mængden af indhold betyder, at konkurrencen om at få brugernes opmærksomhed er skærpet betydeligt over de sidste år.

Nok er indhold afgørende, men alene mængden af indhold gør effektive søgemaskiner stadigt mere betydningsfulde, lød prognosen fra Google-chefen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse