Selv under havet har de Windows

Reportage, 5. dag: En fire etager høj maskine driver tankskibet. Alt sammen styret med mus og Windows XP.

Artikel top billede

Langt nede under kaptajnens kontor på A-dækket, er maskinchef Finn Gudmundsens domæne. Han har 29 år i A/S Dampskibsselskabet Torm bag sig.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Den engelske kanal: Kun en svag summen afslører, at maskinen er i live. På kammeret tre etager over dækket er det mere den rolige rullen hen over Nordatlantens bølger, der fortæller Computerworlds udsendte, at Gotland Sofia er på åbent hav.

Så langt øjnene rækker ses kun det gråblå, der favner det danske tankskib blidt men bestemt.

Men en etage længere nede vokser maskinens sindige rytme i volumen. Her, langt nede under kaptajnens kontor på A-dækket, er maskinchef Finn Gudmundsens domæne. Han har 29 år i A/S Dampskibsselskabet Torm bag sig.

”For en maskinmester er der næsten ikke noget af naturvidenskaben, som vi ikke gør brug af. Vi ved lidt om alt i stedet for som i resten af verden, hvor de fleste ved meget om lidt,” siger Finn Gudmundsen.

”Og det er vel forskellen på en ingeniør og en maskinmester,” supplerer praktikanten ved hans side. Morten H. Christensen er aspirant i rederiet.

En mindre by med strøm

Finn Gudmundsen har ikke alene ansvaret for den Wartsilla Sulzer maskine, der med maksimal ydeevne på 11.340 KW driver Gotland Sofia gennem vandet.

”Eller det samme som kan forsyne en mindre by med elektricitet,” siger han.

Om noget har udtrykket ”de blandede bolsjers butik” sin berettigelse hernede under dæk.


Rygraden på skibet
Finn Gudmundsen og hans medarbejdere overvåger konstant alle dele af den komplicerede infrastruktur, der udgør den tekniske rygrad på det danske tankskib.

Styresystemet er Microsoft Windows XP.

Med få klik med sin mus kan Finn Gudmundsen ved sin skærm kontrollere, at brændselsolien, der skal bruges idag, holder sin temperatur på 90 grader Celsius inden brug.

Senere, når olien sprøjtes ind i motoren, er den helt oppe på 136 grader. Den tunge hede får sveden til at pible ned af ryggen i gangene, der går forbi brændselstankene.

Et andet klik viser, at udstødningen fra cylinder nummer et i hovedmotoren har en temperatur på 369 grader Celsius.

Men hver af de syv cylindere har til gengæld også en indvendig diameter på 50 centimeter. Selve maskinen har en højde på fire etager at regne fra skibets bund og op.

Lækkersulten hovmester

Næste klik med musen:

”Og hvis hovmesteren bliver lækkersulten i nat, og går i køleafdelingen uden at få lukket døren ordentligt efter sig, så kan vi også se det,” smiler maskinchefen, så man næsten griber sig selv i at spørge, hvor mange gange det er sket.

Han surfer videre ned i skærmens menu for at demonstrere, at Gotland Sofia også udnytter spildvarmen fra hovedmotoren til at omdanne saltvandet til det ferskvand, der bliver serveret til maden og kommer ud i hanerne på badeværelset.

”Vi producerer vel mellem 20 og 25 tons ferskvand i døgnet,” skønner Finn Gudmundsen. Det samme vand bliver også brugt til at rense tankene, inden de skal fyldes med næste last.

Han har også ansvaret for maskinværkstedet, der står for reparationer af alskens opgaver. Den slags giver en vis tyngde ombord. Særligt i forhold til en af de store kunder, kabyssen.

”Ja, nogle gange må vi sige, at vi ikke kan klare opgaven, altså med mindre der er æblekage til søndagskaffen.” Finn Gudmundsen fortrækker ikke en mine.
Næsten.

Følg Computerworlds videre rejse over Atlanten med tankskibet Gotland Sofia på mandag.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job