TDC taber omfattende sag om monopol-udnyttelse

TDC taber en marathonsag til Cybercity om adgang til kobberforbindelser. Erstatningskrav i millionklassen fra andre teleselskaber venter forude. TDC beklager fejlene.

Artikel top billede

Vicedirektør hos TDC, Ole Hvelplund, afviser kæmpe erstatningskrav.

TDC har torsdag tabt en stor sag i IT- og Telestyrelsen til Cybercity om lige adgang til kobber på TDC's kobbernet.

Sagen har rullet i de halvandet år, hvor TDC har udbudt produktet BSA uden samproduktion (bitstream access).

Sagen har handlet om, hvorvidt TDC har forskelsbehandlet Cybercity-forespørgsler om adgangen til rå kobber, hvilket er i strid med loven, som kræver, at alle selskaber har lige ret til adgangen.

TDC har ifølge IT- og Telestyrelsens afgørelse forvredet konkurrencen ved selv at kunne etablere BSA uden samproduktion, som er en særskilt bredbåndsforbindelse, til kunder, som Cybercity ikke har måttet levere bredbånd til.

Kan få alvorlige konsekvenser

Ifølge Cybercity kan afgørelsen få store konsekvenser med tilbagevirkende kraft.

"Der kan have været forskelsbehandling helt tilbage til 2001, hvor vi begyndte at bestille rå kobberforbindelser fra TDC. Vi vil nu tale med vores advokat om sagen, men vi forventer, at sagen drejer sig om et et betydeligt tocifret millionbeløb i erstatning hos TDC," siger regulatorisk chef hos Cybercity, Nicholai Pfeiffer.

Han siger, at det kan vise sig at blive "den måske mest alvorlige misbrugssag i tiden efter tele-monopolets ophævelse."

Tabte Cybercity-ordrer

Nicholai Pfeiffer forklarer, at TDC har indrømmet, at selskabets bestillingssystem for eksterne ordre ikke automatisk har kunnet behandle bredbåndsbestillinger i etage-ejendomme over 1. sals højde.

Det betyder, at bestillinger fra potentielle Cybercity-kunder, som bor over 1. sal er blevet behandlet manuelt.

TDC har i den forbindelse tabt flere Cybercity-ordrer, hvorimod kunder på TDC's BSA uden samproduktion har fået internet med det samme.

"Vi har konstateret forskellene ved stikprøvekontroller, og hvis vi har mistet en kunde i begyndelsen af 2005, så betyder det jo, at vi gået glip af tre års omsætning, hvilket jo bliver til en del med så mange kunder over så mange år," siger Nicholai Pfeiffer.

Han kan dog endnu ikke kan udtale sig om det præcise erstatningskrav.

Konkurrencemæssig skævvridning

"Kunderne i etage-ejendomme har jo søgt hen, hvor de godt kunne komme på, og det er jo hos TDC. Så markedsmæssigt har der været en konkurrencemæssig skævvridning i forhold til alle andre leverandører af bredbånd," lyder det fra Nicholai Pfeiffer.

Blandt andre teleselskaberne Telia og Fullrate har da også fulgt sagen med interesse, hvilket kan få yderligere erstatningskonsekvenser for TDC.

"Rå kobber er det rødhårede stedbarn i TDC-familien, og sagen viser bare, at TDC som ejeren af nettet og leverandør af netprodukter bør undergå en funktionel separation, som skal sikre, at alle får adgang til kobberet," siger Stig Myken fra Fullrate, der har haft en masse bøvl med afviste kunder.

Telia har aldrig forstået, at TDC overhovedet fik lov til at levere over sin egen BSA-platform.

"Vi overvejer selv at sagsøge TDC, som også Cybercity vil gøre. Vores erstatning er dog nok noget mindre end Cybercity's," siger juridisk direktør hos Telia, Jens Ottosen-Støtt.

Han fortæller, at han nu spændt venter på IT- og Telestyrelsens reaktion i sagen om dobbeltdækning, som omhandler brug af både telefoni og internet på samme kabel, hvilket Cybercity også har klaget over i samme sag.

Beklager diskrimination

"Vi beklager sagen om diskriminering og har for længst rettet op på fejlene," siger vicedirektør i TDC Branchesalg Ole Hvelplund.

Han forklarer dog samtidigt, at erstatningskrav i millionklassen er grebet ud af den blå luft.

"Vi har selv været igennem stikprøver, og har nogle helt andre tal, så jeg tror ikke på Cybercity's antal afvigelser, og derfor kan der ikke komme så mange erstatningssager på tale," siger Ole Hvelplund.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse