Artikel top billede

Havets farve skifter til strålende blåt, når man nærmer sig Caribien - noget af det eneste, tankskibet Gotland Sofias mange computere ikke kan regulere.

Olieselskaberne forlanger højteknologi

Reportage, sidste dag: Et sindrigt system af kontrol og teknologi er nødvendigt for at rederier kan sejle for de store olieselskaber. Om få dage er den endelige kontrol

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Nordatlanten: Midt i november og alligevel er temperaturen godt tyve grader. Og så midt ude på Atlanterhavet.

Og kunne solen tvinge sit lys gennem de grå skyer, ville mandskabet på det danske tankskib Gotland Sofia snart komme til at svede, efterhånden som Caribien nærmer sig.

Selv de endeløse bølger synes at skifte farve fra koldt gråblåt mod rigtigt blåt.

Færden over Atlanten – fra Frankrig til USA – er ved at være halvvejs. Øgruppen Azorerne er bag tankskibet, der holder en gennemsnitsfart på 14,1 knob, godt 25 kilometer i timen.

Dette er sidste afsnit i Computerworlds færd med Gotland Sofia, hvor en række reportager har skildret, hvordan højteknologi er hverdag i den moderne handelsflåde.

Håndhæves af olieselskaber

Hele 46 forskellige - meget specialiserede - Windows-applikationer er med til at styre alt fra skruen til vandstanden i ballasttankene, der skal sørge for, at skibet ligger rigtigt i søen.

Og alle disse dele af livet om bord er reguleret af et omfattende kvalitetssystem, som håndhæves ikke bare hjemme fra hovedkontoret i Hellerup. Men også af rederiets kunder, de store olieselskaber som Exxon, hvor Gotland Sofia hentede sin last af benzin.

Når tankskibet ankommer til Port Everglade i Florida omkring 15. november, er det ikke bare den amerikanske US Coastguard, der går i gang med tættekammen.

Også en repræsentant for kunderne vil stå på kajen, klar til at gennemgå alt fra skibets navigationssystemer til den måde, skibet er rengjort på.

QMS er noget, tankskibe har

Og er der noget, som ikke virker rigtigt, så skal skibets kaptajn kunne dokumentere, at manglen er på vej til at blive udbedret.

Her kommer et omfattende sæt af regler i spil – også kaldet QMS for Quality Management System.

Disse regulerer i detaljer, hvilke pligter hver enkelt ansat om bord har at opfylde hver dag, på havet som i havn.

Alt lige fra messedrengenes opgaver til maskinchefens daglige dont er nedfældet. Hvem gør hvad hvornår.

Og som Gotland Sofia nu nærmer Floridas kyst, spidser officererne ombord pennen for at endnu gang at kontrollere, at skibet lever op til reglerne.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere