Her er den danske netbank med flest tilfredse kunder

Danskerne er godt tilfredse med deres netbanker, selv om der er malurt i bægeret. En storbank har flest tilfredse net-kunder. Se, hvad den ringeste netbank siger til sit forsvar.

Artikel top billede

Se listen over Danmarks bedste netbanker.

Jyske Bank løber med palmerne, når det kommer til at give kunderne den bedste oplevelse, når de benytter deres netbank, mens Alm. Brand Bank indtager sidstepladsen.

De to største banker, Danske Bank og Nordea ligger i midterfeltet med bedømmelser lige under gennemsnittet.

Det er analyseinstituttet Analyse Danmark, der har rangordnet 24 netbanker ved at få 8.655 danske bankkunder til at give deres bank og netbank karakter.

Undersøgelsen viser, at danskerne generelt er godt tilfredse med deres netbanker og giver dem i gennemsnit karakteren 8,2 på en skala fra 1 til 10.

Let tilgængelig

At netop Jyske Bank ligger helt i top med karakteren 8,8 har funktionsleder og e-bank ansvarlig i Jyske Bank, Søren Skouenborg en forklaring på.

”Vi går bevidst efter at gøre netbanken let tilgængelig, enkel og intuitiv at bruge. Andre undersøgelser bekræfter, at det er den bedømmelse, vi også får af vores kunder. Vi prøver også at begrænse den, så vi kun putter det ind i den, som kunderne har brug for og ikke alt muligt andet med kaskademenuer, så man skal ud i tredje eller fjerde lag for at finde det, man har brug for,” siger Søren Skouenborg, der blandt andet henviser til en kundeundersøgelse fra A.C. Nielsen.

Egen it afgørende for Jyske Bank

Jyske Banks egen it-afdeling har selv udviklet Jyske netbank, hvilket ifølge Søren Skouenborg giver banken en afgørende frihedsgrad i forhold til de mange mindre banker, der er hægtet op på løsninger fra enten BEC, SDC udvikling eller Bankdata.

”De banker, der er inde på en central, kan stort set kun differentiere sig på farvevalget, men selve indholdet er jo det samme, fordi de skal være enige med de andre banker. Derfor er et strategisk valg for os, at vi har vores egen it-afdeling, så vi selv kan styre udviklingen af netbanken,” siger Søren Skouenborg.

I bunden finder man Alm. Brand. Bank med et karaktergennemsnit på 7,3.

Her kan ansvarlig for netbank, vicedirektør Bo Alberg, ikke genkende, at bankens kunder skulle give netbanken det dårligste skudsmål ud af de 24 undersøgte banker.

”Dels efterlader vores egne kundetilfredsheds-undersøgelse er mere positivt indtryk. Vi analyserer selv på 7.000-8.000 kunder om året, og det er nogle helt andre tal. vi ser. Og så er det påfaldende, at banker, der bruger præcis den samme netbank som os, ligger væsentligt bedre. Så jeg kan ikke se det giver mening,” siger Bo Alberg.

Samme bank, forskellig karakter

Han henviser til de højere karakterer, som kunderne giver Sydbank, Nørresundby Bank, Ringkøbing Landbobank og Sparekassen Sjælland.

De benytter alle den samme netbank som Alm. Brand. Bank, en netbank, der er udviklet i samarbejde med Bankdata.

Netop Sydbank ligger med en bedømmelse på 8,1 markant højere end Alm. Brand Bank, og derfor har Bo Alberg en mistanke om, at undersøgelsen ikke har et tilstrækkeligt bredt udsnit af bankens kunder inde i bedømmelsen.

Således indgår der kun 54 Alm. Brand-kunder i undersøgelsen, mens der for eksempel er 435 Sydbank-kunder og 534 Jyske Bank-kunder.

”Man skal altid passe på med at grisse andre til, når man ligger dårligt i en undersøgelse. Jeg synes, at præmisserne er helt ude i hampen. Den statistiske usikkerhed er stor, når man bare har fået fat i 54 af vores kunder på nettet. Der er en meget stor sandsynlighed for, at man ligger helt i top eller helt i bund, når man ikke er bredere ude,” siger Bo Alberg.

Under alle omstændigheder er der dog en tendens til, at de fem banker, der har en netbank-løsning fra Bankdata, ligger med de lidt lavere karakterer.

Lidt under gennemsnit

SDCs og BECs kunder ligger generelt med karakterer omkring middel, men har også kunder, der ligger i toppen og i bunden. Bedømmelser fra kunder i netbankerne fra de to storbanker, Nordea og Danske Bank ligger lidt under gennemsnittet.

Bo Alberg ser dog ikke, at Bankdata generelt er hæmmet i konkurrencen.

”Jeg synes ikke, det er svært af følge med på netbankerne. De har fået et ordentligt løft. Den kraft der ligger i, at vi er 13 banker, der samarbejder i Bankdata, gør det noget nemmere for os manøvrere. Så jeg synes bestemt ikke, at bankcentralen er vores udfordring,” Bo Alberg.

Se listen over Danmarks bedste netbanker.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S