MySpace kopierer Facebooks snage-funktion

Facebooks succes får nu MySpace til at kopiere feature fra konkurrenten. Nok er MySpace stadig størst, men Facebook ser ud til at indhente konkurrenten.

Artikel top billede

Kapløbet om millioner af brugeres gunst og flest mulige reklamekroner får MySpace til at kopiere sin nærmeste konkurrent, Facebook.

Facebook har nemlig en lille, men meget populær funktion, hvor brugerne kan se, hvor deres venner er henne eller hvad de laver lige nu.

Og den vil MySpace nu efterligne, siger Peter Levinsohn til nyhedstjenesten Reuters. Han er chef for Fox Interaktive Medier, der er moderselskab for MySpace i News Corp. koncernen.

Den nye funktionalitet vil blive lanceret inden for halvanden måned, sagde Peter Levinsohn til Reuters.

Problemet for MySpace er, at selv om den stadig er størst målt på antal brugere og internettrafik, så synes konkurrenten Facebook på vej til at indhente forspringet.

Rodet udseende

Ifølge Peter Espersen, specialist i nye medier for mediebureauet OMD, lider MySpace af, at en mængde brugere selv har designet deres egne sider.

Det har givet netværket et noget rodet udseende, mens Facebook har opretholdt et mere ensartet design.

Senest er MySpace gået sammen med Google i projekt 'OpenSocial', der skal gøre det nemmere for udenforstående at skabe applikationer til websites som MySpace, Friendster eller Googles eget sociale netværk Orkut.

Også dette er et svar på Facebook, der længe har ladet udenforstående levere applikationer som iLike for musikinteresserede eller Travel IQ for de rejselystne til brugerne.

Flere sider

I konkurrencen med Facebook har MySpace også lanceret et nyt tilbud til sine brugere, nemlig at den samme bruger kan have flere forskellige sider. Altså en side overfor venner, en anden i forhold til familien og måske en tredje side beregnet på ens kolleger.

Ifølge Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM), synes News Corp.s sats på de nye medier meget naturlig.

I stedet for at se MySpace som et supplement til den traditionelle medieforretning, skal man snarere betragte de nye medier som selvstændige forretninger.

"Vi taler jo om kæmpe - kæmpe store mængder af brugere. I realiteten konkurrerer de sociale netværk med de traditionelle medier om brugernes, lytternes, læsernes og seernes tid," siger Christian Peytz.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S