Artikel top billede

MySpace kopierer Facebooks snage-funktion

Facebooks succes får nu MySpace til at kopiere feature fra konkurrenten. Nok er MySpace stadig størst, men Facebook ser ud til at indhente konkurrenten.

Kapløbet om millioner af brugeres gunst og flest mulige reklamekroner får MySpace til at kopiere sin nærmeste konkurrent, Facebook.

Facebook har nemlig en lille, men meget populær funktion, hvor brugerne kan se, hvor deres venner er henne eller hvad de laver lige nu.

Og den vil MySpace nu efterligne, siger Peter Levinsohn til nyhedstjenesten Reuters. Han er chef for Fox Interaktive Medier, der er moderselskab for MySpace i News Corp. koncernen.

Den nye funktionalitet vil blive lanceret inden for halvanden måned, sagde Peter Levinsohn til Reuters.

Problemet for MySpace er, at selv om den stadig er størst målt på antal brugere og internettrafik, så synes konkurrenten Facebook på vej til at indhente forspringet.

Rodet udseende

Ifølge Peter Espersen, specialist i nye medier for mediebureauet OMD, lider MySpace af, at en mængde brugere selv har designet deres egne sider.

Det har givet netværket et noget rodet udseende, mens Facebook har opretholdt et mere ensartet design.

Senest er MySpace gået sammen med Google i projekt 'OpenSocial', der skal gøre det nemmere for udenforstående at skabe applikationer til websites som MySpace, Friendster eller Googles eget sociale netværk Orkut.

Også dette er et svar på Facebook, der længe har ladet udenforstående levere applikationer som iLike for musikinteresserede eller Travel IQ for de rejselystne til brugerne.

Flere sider

I konkurrencen med Facebook har MySpace også lanceret et nyt tilbud til sine brugere, nemlig at den samme bruger kan have flere forskellige sider. Altså en side overfor venner, en anden i forhold til familien og måske en tredje side beregnet på ens kolleger.

Ifølge Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM), synes News Corp.s sats på de nye medier meget naturlig.

I stedet for at se MySpace som et supplement til den traditionelle medieforretning, skal man snarere betragte de nye medier som selvstændige forretninger.

"Vi taler jo om kæmpe - kæmpe store mængder af brugere. I realiteten konkurrerer de sociale netværk med de traditionelle medier om brugernes, lytternes, læsernes og seernes tid," siger Christian Peytz.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere