Antallet af hackerangreb eksploderer

Det finske firma F-Secure, der leverer sikkerhedssoftware, har det seneste år indsamlet dobbelt så mange eksempler på inficeret software, som de har gjort de forgangne 20 år.

Artikel top billede

Computerworld News Service:
Ved udgangen af 2006 og 20 år bagud, havde F-Secure indsamlet information om 250.000 angreb fra hackere, siger Mikko Hypponen fra F-Secure. Alene i år er tallet nået op på 250.000, siger han.

Andre leverandører af sikkerhedssoftware har også oplevet en veritabel bølge af forsøg på hacking. Symantec sagde tidligere på året, at de, i perioden fra januar til juni, havde opsporet 212.101 forskellige slags angreb, hvilket er en stigning på 185 procent i forhold til samme tid forrige år.

Det viser, at hackerne "udvikler mange forskelligartede varianter af malware, for at gøre livet mere besværligt for leverandørerne af sikkerhedssoftware," siger Mikko Hypponen.

De såkaldte 'varianter' ser all forskellige ud, men er variationer af kendte angreb - med samme koder og funktioner. Hackerne anvender forskellige metoder til at sløre, og kryptere, deres programmer, så det er svært for sikkerhedssoftwaren at afgøre, hvad programmets funktion er.

"Det ser ud som om, at der ikke er megen nyudvikling. Det er mængden der er eskaleret på grund af udbredelsen af masseproducerede hacker-værktøjer," hedder det i en rapport fra F-Secure, der omhandler andet halvår af 2007.

Det forøgede antal af angreb har sat leverandørerne af sikkerhedssoftware under pres. For at håndtere den stigende mængde angreb har F-Secure ansat flere sikkerhedsanalytikere, samt udviklet flere automatiserede værktøjer, der gennemgår mistænkelig software.

Hackersoftwaren gennemgår en analyse, hvorefter udbyderne af sikkerhedssoftwaren giver det en signatur, der gør det muligt at genkende angrebet.

Automatiseringen af opgaven har gjort det noget lettere, men "i sidste ende er det en person, der afgør, hvad vi giver en given signatur," siger Hypponen.

Oversat af Bo Madsen.

KMD A/S

AI Engineer

Nordjylland

Fagligt Fælles Forbund

Konsulent til Medlemskontaktcenter

Sydjylland

TD SYNNEX Denmark ApS

Internal Account Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job