Danske e-butikker er hjemmefødninge

Blot op mod 15 procent af de danske e-butikker satser på kunder udenfor Skandinavien. Forbrugerne har ikke samme berøringsangst med udlandet.

Artikel top billede

Øst, vest, hjemme bedst.
Det gamle mundheld passer rigtig godt på de danske netbutikker, der boltrer sig lystigt på hjemmemarkedet, men omvendt er yderst forsigtige med at kapre kunder til butikken fra andre dele af verden.

Således sælger 95 procent at de danske netbutikker naturligt nok til danske forbrugere. Og går butikkerne udenlands, er det først og fremmest for at få svenske og norske kunder i butikken. Det satser omkring 30 procent af netbutikkerne på.

Men bevæger man sig ud over det skandinaviske område, stopper det danske e-butiksfremstød brat.
Således er kun et sted mellem fem og 15 procent af de danske netbutikker, der henvender til forbrugerne i lande som Tyskland, Storbritannien, USA, Holland, Belgien, Frankrig og Polen.

Tallene fremgår af en skandinavisk e-handels-undersøgelse blandt 3.000 internetforbrugerne og 870 e-butikker, fortaget af Zapera for internetbetalingsvirksomheden DIBS.

Mister markedsmuligheder

Ifølge direktør Jesper Lohmann fra DIBS viser undersøgelsen med al tydelighed, at netbu-tikkerne misser nogle interna-tionale markedsmuligheder.

"Op mod halvdelen af danske forbrugere har handlet i en udenlandsk e-butik. For mig at se betyder det, at man som dansk e-butik også bør tænke på andre markeder end det danske fra begyndelsen," siger Jesper Lohmann.

Eksempelvis er det bare omkring 15 procent af de danske e-butikker, der satser på britiske og tyske kunder og endnu færre - cirka fem procent, der prøver lykken i USA.

Det er kun en ringe trøst, at nordmændene er lige så glade for bare at sælge til landsfæller, som vi er. Blandt andet fordi vores svenske naboer har luret, at internettets globale natur gør det naturligt at se hele verden som et potentielt marked.

Ikke nok med at svenskerne i højere grad henvender sig til danske kunder, end vi henvender os til svenske kunder. Langt flere svenske netbutikker - op til det dobbelte - er aktive på markederne uden for Skandinavien.


Den beskedne internationale satsning fra de danske netbutikker kan dog ikke sænke optimismen med hensyn til fremtiden.

Ifølge DIBS egne betalingstal steg antallet af transaktioner på nettet med 44 procent fra tredje kvartal 2006 til tredje kvartal 2007.

Og ser man på forbrugernes forventninger til det kommende år, svarer 46 procent af forbrugerne, at de vil øge deres online indkøb de næste 12 måneder.

Stor optimisme

E-butikkerne er ikke mindre optimistiske. Hele 84 procent af de danske netbutikker forventer at øge omsætningen det næste års tid, og omkring 40 procent af dem forventer en meget højere omsætningsniveau.

"Vi har ikke en egentlig prognose af, hvor stor e-handlen bliver om et år, vi kan bare se, at forbrugernes forventninger til udviklingen i e-handlen indtil nu har passet meget godt med den stigning i transaktionerne, som både vi og PBS har registreret," siger Jesper Lohmann.

Ifølge den skandinaviske e-handelsundersøgelse, blev der omsat for knap 22 milliarder kroner online i Danmark i 2007, mens tallet var 70 milliarder kroner, hvis man tager Sverige og Norge med.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil