Ny kampagne skal gøre unge vilde med it

Som et led i branchens evige rekrutteringsindsats vil Foreningen IT Branchen og Dansk Erhverv lokke de unge til at vælge it-uddannelser med en ny storstilet kampagne.

Artikel top billede

En række rollemodeller skal overbevise gymnasieelever om, at it-branchen er et spændende sted at arbejde. En praktikuge skal vise elever i 9. klasse, hvordan det er at arbejde i branchen og en storstilet image-kampagne skal øge de unges interesse for branchen. (Arkivfoto)

Der mangler hænder og hoveder i den danske it-branche, og de fleste er enige om, at det problem skal der tages hånd om. Derfor søsætter foreningen IT Branchen og Dansk Erhverv nu en stor kampagne for at få flere unge til at vælge it-uddannelser.

For at nå ud til så mange potentielle kommende it-folk som muligt har man valgt at fokusere på tre forskellige strategier.

En række rollemodeller skal overbevise gymnasieelever om, at it-branchen er et spændende sted at arbejde. En praktikuge skal vise elever i 9. klasse, hvordan det er at arbejde i branchen, og en storstilet image-kampagne skal øge de unges interesse for branchen.

Fang dem tidligt

Computerworld har tidligere bragt en historie om en folkeskoleelev, der havde svært ved at finde en praktikplads i it-branchen.

IT Branchen og Dansk Erhverv har udnævnt uge 46 som koordineret praktikuge for folkeskoleelever. Og hvis det står til IT Branchens direktør Jakob Lyngsø, skulle det nødigt være sådan, at det er svært for interesserede elever at finde en plads.

"Vi melder meget kraftigt ud til vores medlemmer, at vi forventer, at de alle sammen stiller op og laver et praktikforløb for dem, der gerne vil ud i den uge.

Det her skal vi gøre, og ingen kan melde fra. De bliver hevet ind i en eller anden galge, hvis de ikke vil være med," siger en bestemt Jakob Lyngsø, der medgiver, at det ikke er alle it-virksomheder, der er lige vilde med tanken.

Blandt andet for at få så mange som muligt til at vælge et praktikforløb hos en it-virksomhed, vil der blive lanceret en storstilet image-kampagne, der skal skabe opmærksomhed om branchens fortrinligheder.

"Det er klart, at forudsætningen er, at de unge overhovedet gider. Hvis de hellere vil i praktik hos en cykelsmed, så hjælper det jo ikke, at praktikforløbet er godt," siger Jakob Lyngsø.

Et kedeligt image

Præcis hvordan image-kampagnen skal gribes an ligger ikke fast endnu, men i oplægget er der adskillige nøgleord at bide mærke i. Nye medier, image, der også taler til piger og de unge skal ikke blot informeres, men involveres.

"Projektet er lige blevet godkendt og accepteret af vores bestyrelse, og specielt med hensyn til imagekampagnen er vi nok ikke helt færdige endnu," fortæller Jakob Lyngsø.

Det er meningen, at der skal indhentes ekspertbistand fra folk med erfaring i at kommunikere til målgruppen, og der er ambitioner om en netdistribueret tv-serie, der skal vise, hvor spændende det er at arbejde i it-branchen.

"Der er afsat et meget stort beløb til den her kampagne. Størrelsen er ikke helt veldefineret endnu, men det bliver bestemt dyrt. Det er både os, Dansk Erhverv og virksomhederne selv, der skal spytte i kassen," siger Jakob Lyngsø.

Erfaringer viser, at mange unge ganske enkelt ikke ved, hvad det vil sige at arbejde med it. Men de bliver positivt indstillet, når de hører mere om branchen.

De unges spørgsmål

Kampagnen skal også gribe fat i de ældre elever. En storstilet indsats for at rekruttere rollemodeller i branchen er allerede i gang. Rollemodellerne skal holde foredrag på gymnasier og lignende.

"De skal fortælle, hvorfor de valgte den uddannelse, de valgte, hvordan blev de ansat, hvad er det for nogle udfordringer, de får i jobbet og hvad jobbet går ud på. Forhåbentlig kan de signalere, at det er dødspændende at arbejde i it-branchen," siger Jakob Lyngsø.

Han understreger, at det ikke har været svært at få virksomhederne til at afgive mandskab til opgaven selv i et presset arbejdsmarked.

"Vi har diskuteret det her gennem lang tid i branchen, og har en 100 procent enig medlemskreds, der siger vi skal bruge alle vores kræfter på at få nogle unge mennesker til at vælge it-uddannelser," siger Jakob Lyngsø.

Der er allerede fundet 40 rollemodeller, og Jakob Lyngsø regner med, at det tal vil vokse i fremtiden.

"Vores erfaring fra it-natten viser, at de unge har mange spørgsmål de gerne vil have besvaret," siger Jakob Lyngsø.

Om den opgave kan løftes ligeså godt af de omrejsende rollemodeller vil vise sig, når de første 15 gymnasier landet over får besøg af dem. Arbejdet med at få virksomhederne til at oprette praktikpladser til folkeskoleelever er også i fuld gang.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S