Lene E: Spion-data skal slettes efter et år

Et år. Længere må danske tele- og internetydbydere ikke gemme logningsdata om danskernes surf- og televaner.

Artikel top billede

Justitsminister Lene Espersen (K) gør nu klart, at de oplysninger, som danske tele- og internetleverandører samler ind på grund af logningsbekendtgørelsen, skal slettes efter et år.

Det sker i svar på et paragraf 20 spørgsmål, som Line Barfoed (EL) har stillet ministeren 4. december.

Spørgsmålet blev oprindeligt taget op af Enhedslisten før valget, fordi justitsministeren i et svar til Computerworlds læsere forklarede, at logningsbekendtgørelsen ikke forholder sig til om tele- og internetleverandørerne må opbevare de loggede data længere end i et år.

Med onsdagens svar kaster ministen imidlertid lys over de uklarheder som svarene til Computerworlds læsere i første omgang skabte.

Når det nu er helt klart, at danskernes loggede data skal slettes efter et år, skyldes det, at udbydere af data- og teletjenester ifølge bekendtgørelse om udbud af elektroniske kommunikationsnet- og tjenester skal sikre "at trafikdata vedrørende abonnenter eller brugere slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er nødvendige for fremføringen af kommunikationen," skriver Lene Espersen i svaret.

Imidlertid er det ligesom før logningsbekendtgørelsen trådte i kraft 15. september i år langt fra alt indsamlet data, som slettes efter et år. De data, som tele- og internetselskaber indsamler for at kunne debitere kunderne, kan nemlig gemmes længere af hensyn til bogføringen.

Derfor er det kun den data, som selskaberne alene logger i kraft af logningsbekendtgørelsen, som skal slettes efter et år, forklarer ministeren i svaret på Line Barfods paragraf 20 spørgsmål.

Line Barfods spørgsmål til ministeren:
"Vil ministeren tage initiativ til at fastsætte regler om, at IT-udbydere skal slette loggede oplysninger efter det år, som logningsbekendtgørelsen pålægger dem at gemme oplysninger, jf. ministerens svar til Computerworld.dk 12. oktober 2007 om, at der ikke findes sådanne regler?"

Hele Lene Espersens svar på spørgsmålet:
"Jeg har til den i spørgsmålet nævnte artikel i Computerworld bl.a. oplyst, at logningsbekendtgørelsen pålægger teleudbydere at opbevare en række oplysninger i et år til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.

Logningsbekendtgørelsen forholder sig derimod ikke til, om teleselskaberne kan opbevare oplysningerne i længere tid.

Det følger imidlertid af § 33 i bekendtgørelse nr. 1031 af 12. oktober 2006 om udbud af elektroniske kommunikationsnet- og tjenester, at udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet- og tjenester skal sikre, at trafikdata vedrørende abonnenter eller brugere slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er nødvendige for fremføringen af kommunikationen.

Det fremgår dog samtidig af bestemmelsen, at det er tilladt for en udbyder at opbevare trafikdata til visse nærmere angivne formål, herunder bl.a. til debitering af abonnenter samt til opfyldelsen af de forpligtelser, der påhviler dem i medfør af logningsbekendtgørelsen.

Oplysninger, som teleudbydere alene registrerer og opbevarer med det formål at opfylde logningsforpligtelsen, vil således ikke kunne opbevares i mere end 1 år, jf. den 1-årige opbevaringspligt i logningsbekendtgørelsen.

Jeg finder på den baggrund ikke grundlag for at tage initiativ til at fastsætte regler som foreslået i spørgsmålet."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil