Danskerne de mest download-ivrige i Europa

Danskerne er det folk i EU, som opretter flest hjemmesider og downloader mest software. Til gengæld mangler danske virksomheder bredbåndsforbindelser.

Artikel top billede

Den danske nationale selvfølelse får et lag polish mere af EU’s statistikfunktion, Eurostat, der har offentliggjort tallene på en række it-indikatorer for de europæiske lande.

Tallene viser, at danskerne er de europæere, som laver flest egne hjemmesider. Vi er de bedste til at kontakte myndigheder online og til at sælge varer over nettet i form af internet-auktioner.

Vi er også de flittigste i EU til at bruge internettet til at sende jobansøgninger, og downloade og installere software.

Glade for søgemaskiner

Kun når det gælder antallet af husstande med adgang til bredbånd, bliver vi dukket lidt at hollænderne, der sender os ned på en samlet andenplads.

Eurostat-tallene viser, at 80 procent af danskere mellem 16 og 74 år bruger søgemaskiner, 72 procent sender e-mails og 34 procent bruger nettet til at se tv eller høre radio.

Hele 18 procent af danskerne laver deres egne hjemmesider og 22 procent sælger ting via nettet.

Virksomheder outsourcer

Danske virksomheder indtager også den europæiske førsteplads, når det gælder brug af eksterne leverandører til at varetage it-funktioner.

Det benytter 76 procent af danske virksomheder sig i større eller mindre omfang af, hvor gennemsnittet blandt alle virksomheder i EU er 44 procent.

"De mange mindre danske virksomheder har af naturlige grunde ikke altid selv ekspertisen," siger Niels Bjørn Andersen, professor på Copenhagen Business School, CBS.

Han mener, at der vil ske i stigning i i outsourcing fremover, og at det er et udtryk for, at danske virksomheder er meget opmærksomme på omkostningerne, og på at forretningsprocesser skal understøttes af it.

84 procent af danske virksomheder har hjemmesider, hvilket kun rækker til en andenplads.

Kapitalfonde et onde

Til gengæld har kun 80 procent af de danske virksomheder en bredbåndsforbindelse, og det sender os helt ned på en europæisk niendeplads.

Fraværet af bredbåndsforbindelser til 20 procent af de danske virksomheder, kan meget vel skyldes, at TDC blev solgt til kapitalfonde, mener Niels Bjørn Andersen.

"Måske har små virksomheder ikke brug en bredbåndsforbindelse. Men måske kan vi her læse de første tegn på, at kapitalfondenes overtagelse af TDC ikke har været af det gode," siger han.

Han mener ikke der er tvivl om, at overtagelsen har fået TDC til at droppe sin satsning på at forsyne hele landet med bredbånd.

"Jeg er en af dem, som er bekymret for vores teknologiske infrastruktur på telekommunikationssiden.

Jeg frygter, at kapitalfondene er alt for kortsigtede i deres ageren, og at de ikke investerer i noget, der går ud over tre år.

Dyremose (tidl. koncernchef i TDC. red.) var meget klar i spyt og tale dengang han sagde, at alle skulle være på bredbånd, uanset hvor man er. Men det har jeg ikke hørt meget til siden hen," siger Niels Bjørn Andersen.

Danmark pænt med på online-ordrer

Dette skud for boven mildnes dog noget af den omstændighed, at hver tredje dansker har modtaget ordrer via internettet, mod et europæisk gennemsnit på 14 procent, som gør os til klare vindere også i den kategori.

Eurostat har også undersøgt, hvor mange af de europæiske virksomheder, der modtager mindst 25 procent af de samlede ordrer via nettet, og her indtager Danmark en andenplads.

Seks procent har ordreindgang via nettet i den størrelse, mod et europæisk gennemsnit på tre procent.

Alle tallene findes på Eurostats hjemmeside

De danske tal kan hentes på Danmarks Statistik under 'Befolkningens brug af internet' og 'Danske virksomheders brug af it.'

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef for It Operations i Cyberdivisionen i Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Fyn

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil