Artikel top billede

Vi googler os selv som aldrig før

Vores digitale identitet på nettet er stykket sammen af så mange forskellige kilder, at vi bestandigt må Google os selv for at bevare overblikket.

Halvdelen af de amerikanske internetbrugere Googler sig selv. Nogle gør det hele tiden, andre kun en gang imellem.

47 procent af amerikanske netbrugere gør det ikke desto mindre, og det er en væsentlig stigning i forhold til 2002, hvor kun 22 procent interesserede sig for deres tilstedeværelse online.

Det viser en undersøgelse foretaget af Pew Internet & American Life Project blandt 2.400 amerikanere over 18 år.

De danske tal kendes ikke.

Men Christian Peytz, som er formand for FDIM, Foreningen af Danske Internet Medier, tjekker sine spor på nettet en gang måneden, siger han.

”Det er klogt at være bevidst om sin digitale profil. Jeg gør det vel selv en gang om måneden, og der er da altid lidt overraskelser imellem,” siger han uden at ville løfte sløret for hvilke.

Altid en der taler skidt

Det er ikke kun privatpersoner, som bør følge med i, hvilke sammenhænge, de optræder i online.

Virksomheder skal også være bevidste om, at firmanavnet optræder i ganske ukontrollerede sammenhænge på nettet, i sociale netværk og i blogs, mener Christian Peytz.

”Virksomhederne skal tænke sig om. Aviser pakker man fisk ind i dagen efter, men blog-indlæg på nettet står der også om tre og fem år,” siger han.

Fra at være i kontrol med ens digitale billede, må virksomhederne acceptere, at verden er blevet mere fragmenteret og stykket sammen af mange flere kilder.

”En virksomhed vil altid opleve, at der er en, der ikke kan lide den, og taler skidt om den. Den kritik bliver hørt i dag,” siger Christian Peytz.

Kontrol ikke en mulighed

En gammeldags reaktion er at ville kontrollere.

”Det kan man ikke. Det gælder for både virksomheder og personer. Derfor gælder det om at have en aktiv politik om, hvordan man forholder sig på nettet.

Der er ting, man skal kommentere på og ting, der bedst står uimodsagt.

Man kan ikke kontrollere og ændre. Virksomheder må følge med og prøve at påvirke,” mener han.

Den udvikling er interessant, mener han, fordi det tvinger virksomheder til at være mere transparente.

”Du kan ikke stille dig op og sige en ting, og så gøre noget andet. Det bliver opdaget og det kommer frem.”




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere