Kampen mellem Google og Microsoft spidser til

Selv om Microsoft anklager Google for at dominere online-
reklamemarkedet, er det lykkes for Bill Gates & Co. at grabse milliardaftale for næsen af Google. Konkurrencen virker, siger Google.

Artikel top billede

Googles overtagelse af online-reklameselskabet DoubleClick har fået konkurrenterne Yahoo! og Microsoft til at protestere højlydt både i Washington og Bruxelles.

Myndighederne er nødt til at gribe ind, hvis ikke Google skal dominere hele online-reklamemarkedet, lød det for eksempel fra Microsofts advokat Brad Smith, da han havde foretræde for det amerikanske senat.

Men uforvarende kan Micrsoft meget vel have sat sig selv skakmat i kampen om politikerne og konkurrencemyndighedernes gunst.

Microsoft har nemlig stjålet en milliardorde fra Google med en aftale med mediegiganten Viacom. Aftalen til 2,5 milliarder kroner binder Viacom til online-reklame over Microsofts platform i stedet for Googles.

Intensiv konkurrence

"Vi har hele tiden argumenteret for, at hele online-reklamemarkedet er præget af en intensiv konkurrence, og at der ingen barrierer er mod at skifte udbyder. Andre har hævdet, at det modsatte var tilfældet. Men denne nyhed viser, at de argumenter ikke holder vand," sagde Googles talsmand Kovacevich til CNET News.com.

Ud over aftalen med Viacom har Microsoft også indgået aftaler om online-markedsføring med blandt andet det sociale website Facebook.

Ikke overraskende afviste Microsoft blankt, at den nye Viacom-aftale var et afgørende bevis for, at den frie konkurrence ikke ville lide skade ved den forestående fusion mellem Google og DoubleClick.

Mens de amerikanske myndigheder fortrinsvis har bekymret sig om konkurrencen, har de europæiske myndigheder også sat fokus på farerne for brugernes privatliv.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S