Connect Denmark: Folk skal turde iværksætte

Tema: Folk skal tro på, at det kan lade sig gøre at starte en virksomhed, og nye virksomheder skal have gode vækstvilkår, hvis innovationen skal sikres. Det mener Erik Kaae fra Connect Denmark.

Artikel top billede

Folk skal turde starte noget nyt, og når de gør det, så skal de også have en reel mulighed for at forretningen bliver til noget. Det er noget af det vigtigste, når det gælder fremtidig innovation i Danmark. Det mener Erik Kaae, der sidder i bestyrelsen for Connect Denmark.

"Hvis man ikke har mange iværksættere og ikke ret mange, der tør gå i gang, så tror jeg det rammer innovationen i Danmark generelt," siger Erik Kaae, som til daglig er direktør for Business Groups & Marketing i Microsoft.

Connect Denmark er en non-profit organisation, der tilbyder iværksættere professionel rådgivning om at skabe en forretning og adgang til et netværk af erfarne folk fra erhvervslivet, universiteterne og internationale organisationer, uden omkostning for iværksætteren.

"Hvis man ser på nogle af de kompetencer, der typisk sidder rundt om bordet og rådgiver en iværksætter, så ville de være ret bekostelige, hvis man skulle ud at betale for dem," siger Erik Kaae.

Springbræt

Igennem noget, som organisationen kalder springboards og pre-springboards, rådgiver et panel af Connect Denmarks medlemmer den nye iværksætter om strategi, koncept, forretningsplan, markedsanalyse og så videre.

Pre-springboards er for dem, som endnu ikke kan præsentere en færdig forretningsplan og har brug for at få skærpet ideen og forretningsplanen. Det leder frem til de almindelige springboards for virksomheder, der allerede er kommet lidt i gang og har brug for at tiltrække investorer.

"Formålet med Connect er at sørge for, at gode ideer, der kan gøre en masse godt, får den nødvendige kapital og rådgivning til at komme videre," siger Erik Kaae.

At komme videre er nemlig selve fundamentet for at virksomheden kan forblive innovativ.

"Innovation er fundamentalt vigtigt for vækst, og vækst er for mig at se nødvendigt, for at virksomheden trives, og medarbejderne trives, og for at innovationen kan fortsætte. Innovation er ikke gratis," siger Erik Kaae og uddyber:

"Vækst skaber overskud til, at man tør prøve flere ting, til at man har råd til at uddanne folk, at man har råd til, at folk tager forkerte beslutninger, som de efterfølgende kan lære af."

Hvad får man ud af det?

Det er ulønnet at være med som rådgiver i et springboard-panel, men alligevel er der andre fordele end en gratis pudseklud til glorien.

"Dem der deltager kan selvfølgelig også blive klogere på, hvad der rører sig i forskellige brancher og se, hvor de nye tanker sker. Det er ingen hemmelighed," siger Erik Kaae.

For dem, der modtager rådgivningen, er fordelene dog noget mere konkrete.

"Folk har typisk en stor viden om deres egen idé og det hul i markedet, de kan se. Der hvor de er bekymrede og utrygge er, om hvordan de får kapital, hvordan de starter et firma; hvad med momsregistrering, hvad er en god salgskanal. Den slags praktiske ting eller markedsmekanismer kan være en sten på vejen for en iværksætter," siger Erik Kaae.

Og panelet kan ikke kun hjælpe med råd og vejledning, der er noget andet, der er mindst lige så vigtigt.

"En anden efter min mening helt uvurderlig hjælp til de her iværksættere er, at de tunge folk, der sidder og rådgiver, har et netværk, som en ny iværksætter aldrig ville have. Man får pludselig adgang til nogle folk, man ikke ellers kunne få i tale," siger Erik Kaae.

Det kan både være mulige investorer, mulige salgspartnere, underleverandører eller lignende, som en ny iværksætter måske ikke har et godt kendskab til.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil