Rejsekortet sætter taksten som vinden blæser

En af de testpendlere, der afprøver det digitale Rejsekort fortæller, at prisen for turen Tølløse til Roskilde går op og ned uden nogen synlig forklaring.

Artikel top billede

Pilottesten af det smartcard-baserede Rejsekort er i fuld gang efter forsinkelser og tekniske vanskeligheder, men problemer er der stadig.

Det digitale kort har ifølge en af brugerne svært ved at beslutte sig for, hvad en rejse koster.

"Prisen svinger noget," fortæller Leif Kildeby Nielsen, der er en af de omkring 50 testpendlere, som Rejsekort A/S har udstyret med et kort.

"Nogle gange koster turen fra Tølløse til Roskilde 10 kroner, og andre gange koster den 20 kroner. Nogle gange kan det virke, som om det har noget med tidspunktet at gøre, men det kan jo ikke passe," siger pendleren.

Virker ikke altid

Udover de svingende priser har Rejsekort-løsningen heller ikke været udpræget stabil.

"Ind imellem virker Rejsekortet kun den ene vej, og når det ikke virker, når jeg skal tjekke ud, trækker systemet automatisk 50 kroner på kortet. Så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse at bruge Rejsekort," siger Leif Kildeby Nielsen.

Dertil kommer, at kortet ifølge Leif Kildeby Nielsen overhovedet ikke virkede fra den 14. til den 19. december sidste år.

Nemt og overskueligt

Rejsekortet er et lille chipbaseret plastickort, hvorpå der er indsat et beløb.

Inden man stiger på bussen eller toget, skal man registrere sig ved at vifte kortet foran en stander på stationen. Når rejsen slutter, gør man det samme igen, og så beregner systemet, hvor meget turen har kostet og trækker beløbet på kortet.

Formålet er at gøre rejser gennem flere takstzoner og med forskellige transportmidler lettere og mere overskuelig for passagererne. Systemet skulle have startet testkørslerne sidste sommer, men testen blev udskudt i fem måneder.

I december gik startskuddet for en omfattende test af Rejsekortet, men ambitionerne blev hurtigt sænket markant.

Eksempelvis er den oprindelige teststrækning fra Taastrup til Holbæk blevet indskrænket til Roskilde-Tølløse. Og antallet af buslinjer er reduceret fra 21 til én, der endnu ikke er koblet på systemet.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Politiets Efterretningstjeneste

MLOps engineer i PET

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil