Artikel top billede

De entusiatiske kunder er yderst værdifulde. De er de bedste ambassadører for virksom-hederne. Find dem og tal med dem, lød det fra podiet på EasyFairs. Foto: Søren Osgood

Eksperternes råd: Tal med dine online-kunder

Selv om der er store muligheder for at nå forbrugerne over nettet, formår hovedparten af dansk erhvervsliv ikke at udnytte dem. Dialogen er fremtiden.

På trods af, at virksomheder kloden rundt kaster enorme summer ind på online markedsføring, har meget få af dem fattet potentialet i nettet som reklamemedie.

Det var et af budskaberne under formiddagens paneldebat på den store it-messe, Easyfair, i det københavnske Bella Center.

Manden bag pointen er Edward O'Hara, direktør i online analysehuset Jupiter Research.

"Det er ikke gået op for flertallet af virksomheder, at det er 50 procent billigere og langt mere effektivt at markedsføre sig over internettet," sagde Edward O'Hara.

Spændende tid

Han pegede blandt andet på de enorme muligheder i de nye sociale medier, der for alvor er slået igennem de seneste par år. Blandt andet fordi de er i stand til at fastholde brugerne i længere tid end stort set alle andre onlinemedier.

"Vi står midt i en fantastisk spændende tid," konkluderede O'Hara.

Men både han og de øvrige deltagere i debatten pointerede flere gange, at virksomhederne ikke bare blindt skal løbe i en retning på nettet.

Bare fordi de sociale medier som for eksempel Facebook er populært, er det ikke ensbetydende med, at det er den optimale løsning for alle.

"Størstedelen af trafikken kommer stadig fra søgemaskinerne, og dette på trods af den megen tale om web 2.0," sagde Christian Kongsted, teknisk chef for online mediebureauet Notabene.
Fortsættes...

Bannerannoncerne er døde

Ifølge Christian Kongsted er det først og fremmest fordi, forbrugerne er langt mere modtagelige for annoncørernes budskaber, når de netop leder efter en bestemt type produkter eller services.

Eksperimenterne

"Med Facebook og YouTube ser vi en række spændende eksperimenter, men mange ved endnu ikke helt, hvad de skal bruge de nye medier til," lød det fra Christian Kongsted.

Og virksomhederne skal forholde sig kritisk til, om de kan få det optimale udbytte ved at satse på den type medier.

Morten Hansen, administrerende direktør i online mediebureauet Isobar, argumenterede for, at erhvervslivet skal være langt bedre til at udnytte helt basale muligheder for lyd og billeder i markedsføringen.

Og det helt store potentiale ligger i at udnytte mulighederne for dialog frem for den døde bannerannonce.

Morten Hansens sidemand under paneldebatten, Bo Vincents, seniorpartner i og stifter af søgemaskineproducenten Ankiro, forudså, at trenden vil bevæge sig fra blindt at samle så meget trafik som muligt til at satse på dialogen i communities.

Find entusiasterne

Edward O'Hara nikkede samtykkende:

"De fleste virksomheder er glade, hvis deres kunder er tilfredse. Så behøver de jo ikke at gøre noget. Men der er langt fra at være tilfredse til at være entusiastiske. De tilfredse kan du ikke bruge til ret meget, mens entusiasterne er yderst værdifulde. De er nemlig de bedste ambassadører for virksomhederne," sagde han.

Og det peger i retning af at pleje disse mennesker, hvor de bevæger sig på nettet - uanset de kommer på dit eget website eller et helt tredje sted. Find dem og tal med dem, lød det fra podiet.

"Dialogen er fremtiden frem for den døde bannerannonce fra fortiden," sagde Bo Vincents.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere