Logning koster danske hoteller millioner

Logningsbekendtgørelsen har kostet den danske hotel- og restaurationsbranche et to-cifret, måske tre-cifret, millionbeløb, vurderer branchen selv.

Logningsbekendtgørelsen, der netop har fejret 6 måneders jubilæum, har været et dyrt bekendtskab for den danske hotel og restaurationsbranche.

Hotel- og restaurationsbranche vurderer, at bekendtgørelsen, på nuværende tidspunkt har kostet dem et større millionbeløb.

"Det er svært at sætte præcist tal på, men der ingen tvivl om, at det indtil videre har kostet os et to-cifret, måske tre-cifret, millionbeløb," siger Jens Zimmer Christensen.

Hotel: Det koster os 500.000
Logningsbekendtgørelsen betyder, at selv hoteller og små caféer, der udbyder internet eller telefoni til deres kunder bliver betragtet som teleudbydere med samme forpligtelser som eksempelvis TDC og Telia.

Og selv for store hotelkæder kan det være svært at leve op til kravene.

"Vi har opgraderet vores udstyr for 400.000 kroner, og derudover har vi måtte skrotte udstyr for mere end 300.000 kroner, fordi den amerikanske producent ikke ville foretage de firmwareopgraderinger, der var nødvendige," siger Søren Dalby Bruun, der er it-chef hos Arp-Hansen Hotel Group, der ejer 9 hoteller i Storkøbenhavn.

Han frygter at udgifterne bliver endnu større.

"Det ser ud til at komme til at koste os endnu mere, fordi der er dele af vores udstyr, der ikke lever op til kravene, og sandsynligvis heller ikke vil komme til at gøre det," siger Søren Dalby Bruun.

Han oplyser, at det først og fremmest er den del af lovgivningen, der stiller krav til hotellets telefoncentral, der volder problemer.

Lovgivningen kræver, at hotellets telefonsystem ikke blot skal kunne logge ind-og udgående opkald, men også skal være forberedt til aflytning af gæsternes telefonsamtaler, hvis Politiet møder op med en dommerkendelse.

Arp-Hansens hoteller er ikke de eneste, der står med en stor regning som følge af de nye krav.

Brøchner Hotels ejer fem københavnske hoteller, og de står også med udgifter i omegnen af en halv million kroner.

"På telefonsiden har det kostet os 200.000 kroner og på internetsiden har det kostet os 300.000 kroner. Men nu har vi også en fuld løsning på både logning og aflytningsdelen," fortæller Toke Svensson fra Brøchner Hotels it-afdeling.

Vil ikke tale om udgifterne
Men ikke alle hoteller er interesseret i at fortælle, hvor store udgifter logningsbekendtgørelsen har påført dem. Danmarks største hotelkæde Scandic Hotels, der har 21 hoteller fordelt over hele Danmark, vil ikke røbe, hvor store udgifter de har haft i forbindelse med logningsbekendtgørelsen.

"Vi ønsker ikke at løfte sløret for, hvad logningsbekendtgørelsen har kostet os, men der er ingen tvivl om, at det har kostet en del," siger Johan Abrahamsson, der er it-chef for Scandic Hotels.

It-chefen hos Scandic Hotels oplyser desuden, at kæden endnu ikke kan leve op til lovens krav.

"Vi har været nødt til at lave om på vores telefonløsning, og de sidste brikker mangler stadigvæk at falde på plads før, vi kan leve op til loven," fortæller Johan Abrahamsson.

Det er dog ikke alle hoteller, der er blevet ramt lige hårdt af logningsbekendtgørelsens krav.

Cab-Inn, der har seks hoteller rundt omkring i Danmark, fortæller, at de blot har haft udgifter på omkring 80.000 kroner i alt.

"Vi er så heldige, at vores systemer i forvejen levede op til de fleste af kravene. Desuden har vi været i stand til at klare de fleste ting selv, og har ikke haft eksterne firmaer til at løse særligt mange opgaver for os," siger Brian Vangsgaard, der er it-chef hos Cab-Inn.

Har lukket for nettet
Men når selv store hotelkæder har svært ved at leve op til kravene, kan man levende forestille sig, hvilke udfordringer landets små hoteller og kroer står overfor.

På Ærø ligger det lille hotel Ærøhus. Her fortæller hotellets ejer, Ole Fich, at man som konsekvens af logningsbekendtgørelsens har valg at lukke for gæsternes adgang til internettet. Gæsterne kan heller ikke længere ringe fra hotellets værelser.

"Vores gæster synes, at det er latterligt. Der er jo ingen, der tror på, at der kommer terrorister til Ærø. Heldigvis er de fleste af vores gæster i den modne alder. De kommer til Ærø for at koble af, derfor er der ikke mange, der har brug for internettet. Og telefonen er der heller ikke så mange, der savner. De fleste har jo selv en mobiltelefon. Men det er alligevel irriterende, at vi ikke kan tilbyde vores gæster den service," fortæller Ole Fich.

Ikke kun hoteller
Det er i sagens natur ikke blot hotel- og restaurationsbranchen, der bliver ramt af de udgifter, som følger i kølvandet på logningsbekendtgørelsen.

Computerworld kunne i september fortælle, at tele- og internetbranchen forventer at logningsbekendtgørelsen vil koste dem i omegnen af 200 millioner kroner i første omgang, og derefter 50 millioner per år i driftsudgifter.

I dag, et halvt år efter, bekræfter Ib Tolstrup, der er direktør for brancheorganisationen Telekommunikations-industrien, at tallet lader til at holde stik.

"Det er ikke muligt at opgøre det præcist, men det lader til at holde stik. Det sidste halve års erfaringer giver os i hvert fald ikke anledning at ændre på estimatet," siger Ib Tolstrup.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

03. maj 2018 | Læs mere


Analytics, BI og big data: Få succes med de nye løsninger og teknologier

En række nye koncepter og teknologier vinder i disse år frem under kategorierne analytics, BI og big data. Det er et it-område i en rivende udvikling. Bliv klogere på de nye teknologier på denne konference.

15. maj 2018 | Læs mere


EU persondataforordníngen: Få styr på de kritiske aftaler og undgå kostbare fejl

Aftalerne mellem din virksomhed og eksterne databehandlerne er ikke blot essentielle for en succesfuld implementering af Persondataforordningen – men styrer også ansvar og aftaler mellem dig og dine partnere. På denne halvdagskonference får du styr på de vigtigste principper og aftaletyper, så du styrer uden om faldgruberne.

24. maj 2018 | Læs mere






Premium
KMD og NNIT bliver sat til vægs i stor leverandør-undersøgelse: Leverer ikke på niveau med konkurrenterne
KMD og NNIT halter langt efter de internationale konkurrenter på outsourcingområdet. KMD skraber bunden, mens NNIT akkurat rammer et middelniveau. "De danske leverandører leverer ikke på niveau med deres konkurrenter," mener ekspert. Her kan du se, hvordan de danske og nordiske outsourcingkunder vurderer deres leverandører. Listen toppes af tre udenlandske leverandører.
Computerworld
Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO 2018
Årets CIO 2018: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 13. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2018.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.