Logning koster danske hoteller millioner

Logningsbekendtgørelsen har kostet den danske hotel- og restaurationsbranche et to-cifret, måske tre-cifret, millionbeløb, vurderer branchen selv.

Logningsbekendtgørelsen, der netop har fejret 6 måneders jubilæum, har været et dyrt bekendtskab for den danske hotel og restaurationsbranche.

Hotel- og restaurationsbranche vurderer, at bekendtgørelsen, på nuværende tidspunkt har kostet dem et større millionbeløb.

"Det er svært at sætte præcist tal på, men der ingen tvivl om, at det indtil videre har kostet os et to-cifret, måske tre-cifret, millionbeløb," siger Jens Zimmer Christensen.

Hotel: Det koster os 500.000
Logningsbekendtgørelsen betyder, at selv hoteller og små caféer, der udbyder internet eller telefoni til deres kunder bliver betragtet som teleudbydere med samme forpligtelser som eksempelvis TDC og Telia.

Og selv for store hotelkæder kan det være svært at leve op til kravene.

"Vi har opgraderet vores udstyr for 400.000 kroner, og derudover har vi måtte skrotte udstyr for mere end 300.000 kroner, fordi den amerikanske producent ikke ville foretage de firmwareopgraderinger, der var nødvendige," siger Søren Dalby Bruun, der er it-chef hos Arp-Hansen Hotel Group, der ejer 9 hoteller i Storkøbenhavn.

Han frygter at udgifterne bliver endnu større.

"Det ser ud til at komme til at koste os endnu mere, fordi der er dele af vores udstyr, der ikke lever op til kravene, og sandsynligvis heller ikke vil komme til at gøre det," siger Søren Dalby Bruun.

Han oplyser, at det først og fremmest er den del af lovgivningen, der stiller krav til hotellets telefoncentral, der volder problemer.

Lovgivningen kræver, at hotellets telefonsystem ikke blot skal kunne logge ind-og udgående opkald, men også skal være forberedt til aflytning af gæsternes telefonsamtaler, hvis Politiet møder op med en dommerkendelse.

Arp-Hansens hoteller er ikke de eneste, der står med en stor regning som følge af de nye krav.

Brøchner Hotels ejer fem københavnske hoteller, og de står også med udgifter i omegnen af en halv million kroner.

"På telefonsiden har det kostet os 200.000 kroner og på internetsiden har det kostet os 300.000 kroner. Men nu har vi også en fuld løsning på både logning og aflytningsdelen," fortæller Toke Svensson fra Brøchner Hotels it-afdeling.

Vil ikke tale om udgifterne
Men ikke alle hoteller er interesseret i at fortælle, hvor store udgifter logningsbekendtgørelsen har påført dem. Danmarks største hotelkæde Scandic Hotels, der har 21 hoteller fordelt over hele Danmark, vil ikke røbe, hvor store udgifter de har haft i forbindelse med logningsbekendtgørelsen.

"Vi ønsker ikke at løfte sløret for, hvad logningsbekendtgørelsen har kostet os, men der er ingen tvivl om, at det har kostet en del," siger Johan Abrahamsson, der er it-chef for Scandic Hotels.

It-chefen hos Scandic Hotels oplyser desuden, at kæden endnu ikke kan leve op til lovens krav.

"Vi har været nødt til at lave om på vores telefonløsning, og de sidste brikker mangler stadigvæk at falde på plads før, vi kan leve op til loven," fortæller Johan Abrahamsson.

Det er dog ikke alle hoteller, der er blevet ramt lige hårdt af logningsbekendtgørelsens krav.

Cab-Inn, der har seks hoteller rundt omkring i Danmark, fortæller, at de blot har haft udgifter på omkring 80.000 kroner i alt.

"Vi er så heldige, at vores systemer i forvejen levede op til de fleste af kravene. Desuden har vi været i stand til at klare de fleste ting selv, og har ikke haft eksterne firmaer til at løse særligt mange opgaver for os," siger Brian Vangsgaard, der er it-chef hos Cab-Inn.

Har lukket for nettet
Men når selv store hotelkæder har svært ved at leve op til kravene, kan man levende forestille sig, hvilke udfordringer landets små hoteller og kroer står overfor.

På Ærø ligger det lille hotel Ærøhus. Her fortæller hotellets ejer, Ole Fich, at man som konsekvens af logningsbekendtgørelsens har valg at lukke for gæsternes adgang til internettet. Gæsterne kan heller ikke længere ringe fra hotellets værelser.

"Vores gæster synes, at det er latterligt. Der er jo ingen, der tror på, at der kommer terrorister til Ærø. Heldigvis er de fleste af vores gæster i den modne alder. De kommer til Ærø for at koble af, derfor er der ikke mange, der har brug for internettet. Og telefonen er der heller ikke så mange, der savner. De fleste har jo selv en mobiltelefon. Men det er alligevel irriterende, at vi ikke kan tilbyde vores gæster den service," fortæller Ole Fich.

Ikke kun hoteller
Det er i sagens natur ikke blot hotel- og restaurationsbranchen, der bliver ramt af de udgifter, som følger i kølvandet på logningsbekendtgørelsen.

Computerworld kunne i september fortælle, at tele- og internetbranchen forventer at logningsbekendtgørelsen vil koste dem i omegnen af 200 millioner kroner i første omgang, og derefter 50 millioner per år i driftsudgifter.

I dag, et halvt år efter, bekræfter Ib Tolstrup, der er direktør for brancheorganisationen Telekommunikations-industrien, at tallet lader til at holde stik.

"Det er ikke muligt at opgøre det præcist, men det lader til at holde stik. Det sidste halve års erfaringer giver os i hvert fald ikke anledning at ændre på estimatet," siger Ib Tolstrup.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2018: Dit forsvar mod nye digitale trusler

Trusselsbilledet ændrer sig hele tiden. Flere end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb, og hackerne finder konstant nye veje ind i virksomhedernes systemer. Kom og bliv opdateret på den aktuelle sikkerhedssituation. Vi går i dybden med de nyeste tendenser inden for it-kriminalitet, og når dagen er omme, er du klædt på til at styrke din virksomheds digitale selvforsvar.

23. januar 2018 | Læs mere


Få succes med customer experience

Fremtidens kunder skal vindes med den bedste kundeoplevelse. Vi sætter fokus på, hvordan I kommer i gang med at give bedre oplevelser til jeres kunder og brugere. Kom og hør om forretningsmodeller, centrale begreber og værktøjer som brugervenlighed, brugerrejser, betalingsløsninger og alle de andre centrale områder, som du forventes at have styr på, når kunderne skal sikres den nødvendige 5-stjernede oplevelse.

25. januar 2018 | Læs mere


It-sikkerhed 2018: Dit forsvar mod nye digitale trusler

Trusselsbilledet ændrer sig hele tiden. Flere end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb, og hackerne finder konstant nye veje ind i virksomhedernes systemer. Kom og bliv opdateret på den aktuelle sikkerhedssituation. Vi går i dybden med de nyeste tendenser inden for it-kriminalitet, og når dagen er omme, er du klædt på til at styrke din virksomheds digitale selvforsvar.

30. januar 2018 | Læs mere






Computerworld
Med ny iOS-opdatering vil du selv kunne slå udskældt batterifunktion fra på din iPhone
Apple har sænket ydeevnen på ældre iPhones for at få batteriet til at holde længere, men nu fortæller Tim Cook, at du i fremtiden selv kan slå funktionen fra.
CIO
Opråb til ERP-leverandørerne: Stram op - I opfører jer uanstændigt
Klumme: Hvorfor kan ERP-projekter ikke leveres til fastpris ligesom andre systemer? Hvordan kan ERP-leverandørerne slippe afsted med at opføre sig uanstændigt? ERP-leverandørerne har et alvorligt problem og er nødt til at gøre det bedre. Se nogle af mine vilde eksempler fra den danske it-branche her.
Comon
LG stopper al udvikling af LG G7: Begynder helt forfra få måneder før lancering
Ifølge et velanset koreansk investormedie har LG’s CEO beordret fuld stop på udviklingen af LG G7 og starte forfra
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.