Artikel top billede

Tesco: Kunderne må højst være online i 15 minutter

Nick Lansley fra verdens mest succesfulde online dagligvareshop, Tesco.com. anbefaler at holde it-ekspertisen internt. Det giver en stærkere engagement i virksomhedens succes, mener han.

’Alt, hvad der kan købes i butikken, kan købes online’
Der er paroler som denne, der har gjort den britiske supermarkedskæde Tesco til den mest succesfulde online dagligvarebutik i verden.

Således ryger der dagligvarer for 1,2 milliarder pund (cirka 10 milliarder kroner) ud til kunderne via Tescos netbutik årligt i Storbritannien, og overskuddet på online handlen ligger på 83,4 millioner pund (cirka 800 millioner korner).

Det er voldsomt imponerende tal når man sammenligner med, at den samlede danske e-handel løber op i godt 20 milliarder kroner.

Kunderne smides af

Torsdag gav den hovedansvarlige for opbygningen af Tesco online shop, Nick Lansley, så tilhørerne ved uddelingen af e-handelsprisen 2008 et kig ind bag den britiske succes.

Og paradoksalt er en af de væsentlige faktorer bag online succesen Tescos egene erkendelse af, at indkøb af mælk, brød, sukker, mel og andre dagligvarer ikke nødvendigvis er den mest spændende oplevelse for kunderne i denne verden.

”Derfor har vi som mål, at man skal kunne placere sin ordre i online butikken på 15 minutter. Så i modsætning til så mange andre netbutikker, vil vi ikke holde på kunderne så længe som muligt, vi vil helst smide dem af efter maksimalt 15 minutter,” siger Nick Lansley.

Fortsættes...

Bekvemmelighed og service

Pointen er ifølge Nick Lansley, at online handel først og fremmest handler om bekvemmelighed og service, snarere end de bare priser. Derfor har Tesco lagt betydelige kræfter i at gøre online shoppen så overskuelig og nem at betjene som muligt, samtidig med at man har en omfattende kundeserviceapparat, som kunderne kan nå via telefon eller mail.

Med til billedet hører også, at logistikken og it-systemerne bagved er finjusteret gennem alle de 12 år, som Tesco har drevet online butik.

Eksempelvis er leveringssystemet til kunderne baseret på satellit navigation, hvilket giver leveringstider hos kunderne, der sjældent afviger mere end højst 5-10 minutter. I dag køber 850.000 kunder ind på Tesco.com mindst en gang om måneden og netbutikken skal håndtere en kvart million ordrer hver måned.

Ingen outsourcing

Online betragtes som en separat salgskanal, men når det kommer til it-systemerne deler Tesco.com den eksisterende mainframe-infrastruktur med Tesco butikkerne i den fysiske verden. Det er Tesco selv, der har stået for it-udviklingen af online butikken i alle årene, fortæller Nick Lansley.

”Der er ikke noget, der hedder outsourcing af it hos os. Vi har 150 udviklere siddende internt,” siger Nick Lansley, der selv svarer på spørgsmålet: Hvorfor dog det i en tid, hvor alle outsourcer it-udvikling?

”Vi vil have, at vores medarbejdere involverer sig følelsesmæssigt i virksomhedens succes. Derfor holder vi også it-funktionen internt, og det er en anbefaling jeg kan give videre til andre virksomheder,” siger Nick Lansley.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere