Edison: Browser-plugin skal redde verden

E-handlen gør en forskel for hjælpeorganisationer, der modtager penge, hver gang en onlinehandlende med Engodsag.dk’s browser-plugin installeret, bruger penge i bestemte netbutikker.

Artikel top billede

”Vi udnytter markedskræfterne og virksomhedernes behov for at vise et socialt ansigt - men gør det samtidig med, at de tjener penge,” siger Mikael Havtorn Petersen fra Engodsag.dk

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Engodsag.dk har udviklet et browser-plugin, som online-handlende danskere kan installere, og dermed sørge for, at en del af deres penge går til velgørenhed.

Det er nemlig, hvad der sker, når man blander 350 internetbutikker med en social bevidsthed, 125 danske hjælpeorganisationer i Danmark og et særligt browser-plugin sammen.

Browser-plugin’et fra Edison-finalisten Engodsag.dk er gratis og kan installeres af enhver.

Her findes en liste over 350 online-butikker, der hver især har forpligtet sig til at donere et beløb af hver handel, der foretages.

At kunderne ikke betaler ikke mere for varerne, er en vigtig pointe for Engodsag.dk, som dermed har gjort donationer til velgørenhed gratis, for kunderne i hvert fald.

Samtidig generer løsningen mere handel til de netbutikker, der tilsluttet ordningen.

Brugeren kan selv vælge, hvilke organisationer, der skal støttes. Eller lade være med at vælge, så alle organisationer støttes.

Ny livsstil for net-handlende

Engodsag.dk er etableret som virksomhed i 2004, og browser-plugin’et har bidraget til at indsamlet 2,8 millioner kroner til velgørende formål.

Der er 13 ansatte i virksomheden, der sidste år omsatte for syv millioner kroner. I 2008 forventes en omsætning på 16 millioner kroner.

Indtægterne kommer ved, at virksomheden gennemsnitligt modtager 25 procent af de indtægter, der skabes via systemet.

”Vi skaber vækst for alle. Danske internetbutikker har fået ordrer for over 100 millioner kroner takket være os. Danske hjælpeorganisationer har fået over 2,8 millioner kroner.

Og danske forbrugere har fået en helt ny livsstil, hvor velgørenhed ikke længere kun er løftede pegefingre og sultne negerbørn: Det er blevet en naturlig del af det at være en forbruger på internettet,” mener Jonathan Løw, som ejer Engodsag.dk sammen med Mads Ellegaard, Klavs Pedersen og Henrik Ljung Laursen.

150 millioner om to år

Plugin’et er ved at blive patenteret. Konceptet har i dag over 130.000 registrerede brugere.

I 2008 lanceres plugin’et i Sverige, Tyskland, Holland, England, Italien, Frankrig og USA, hvor der er indgået aftaler med flere end 4.000 online-butikker og 200 hjælpeorganisationer.

Der er indgået strategiske partnerskaber med blandt andet Hewlett-Packard, Microsoft og Bullguard om distribution af plugin’et.

Målet er at lancere i yderligere fem lande i 2009 og runde en årlig omsætning på 150 millioner kroner inden udgangen af 2010.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S